close
Två kvinnor som gapskrattar på tunnelbanan, ima196552

Kommuniker ægthed
– sådan gør du!
Ønsker du, at din kommunikation skal opleves som ægte og troværdig? Hvis ja, må du ikke gå glip af vores tips til, hvad du skal tænke på, når du foretager billedvalg.

Karin Sandelin hos Kantar Sifo fortæller om, hvorfor det er så vigtigt at bruge billeder, der virker troværdige, og hvad du kan miste, hvis du ikke gør det.


Fem vigtige tips!
Kvinna målar i sitt kök, ima204103
Pappa byter blöja på bebis, ima195961
1. Billederne skal tale samme sprog som målgruppen.
Brug billeder, der ser ud til at være taget i en sammenhæng, din målgruppe genkender. Der er mange elementer i billederne, som skaber netop det her, såsom lyssætning, styling, ja endda med detaljer, som hvordan de malede vejstriber ser ud. Betragt dit billede og prøv at afgøre, om det føles som "her og nu", eller om det snarere er uforankret i din målgruppes hverdag og virkelighed.

Kvinna och barn vid spegel, ima199012
Arg nykräkt bebis, ima195959
2. Undgå billeder, som er for perfekte
Ønsker du, at dine billeder skal opfattes som ægte, kræves det at de ikke virker arrangerede eller iscenesatte. Vi oplever ofte imperfektion som menneskelig og ægte, det vil sige noget som er i modstrid med den nøjagtige gentagelse, symmetri eller rækkefølge.

Äldre kvinna med grått hår och rynkor, masma68872
Fotavtryck på brygga, ima67194
3. Understreg det uregelmæssige og menneskelige
Brug derfor gerne billeder, der viser mennesker og miljøer, som de faktisk ser ud, med de uregelmæssigheder og skævheder, som findes i virkeligheden. Billedet skal være autentisk og samtidig formidle helt forskellige varemærkeidentiteter, afhængigt af billedets udseende i øvrigt. 

Kyssande par, ima191923
Tårögd bebis i mammas famn, ima196563
4. Brug øjebliksbilleder
Brug øjebliksbilleder, som en del af fremstillingen af den autentiske hverdag, rejse eller weekend. Billeder, der forekommer iscenesatte og unaturlige, mangler ofte autencitet. Emotionelle udtryk, som ægte smil, varme blikke, overrasket kropssprog eller behagelig afslapning, er lettere at fange i øjeblikket, end i en posering.

Älgtjur på vägen i morgondimma, nat045240
Storforsen, culis09ad4ap
5. Naturbilleder er en genvej
Naturen er tæt knyttet sammen med autencitet i vores visuelle kultur. Naturen er en tidsmarkør, men også en pladsmarkør, som bidrager til at styrke forankringen i billedet. Vi kan eksempelvis nemt se, og allerede på et ubevidst plan, om et naturbillede opleves som en velkendt natur eller et anderledes sted.

Karin Sandelin, foto: Kristian Pohl
Om Karin Sandelin
Som semiotiker vejleder Karin Sandelin mange af vores største varemærker, organisationer og myndigheder i blandt andet billedsprog for at opbygge stærke og tydelige budskaber og varemærkeidentiteter.

Karin, hvorfor er det vigtigt, at billederne i min kommunikation virker troværdige og ægte?
Jeg vil sige, at autenticitet i billeder hænger sammen med relevans og relationen til målgruppen for at være troværdige, pålidelige, inspirerende eller endda udfordrende – og samtidig, ikke generiske. Hvis du bruger et uautentisk billedsprog, ville du kunne være hvem som helst.
 
Billeder kan bidrage med ikke kun at "farvelægge" varemærketidentiteten, men også sociale værdier, som hvem vi er, der arbejder her, eller hvordan vi ser på vores kunder, vores bestræbelser, og hvem vi gerne vil være.
 
Autentiske billeder kan også bidrage med en sammenhæng. De kan fortælle, om vi er urbane eller landlige, naturnære eller mere teknokratiske, lokale eller globale. Uautentiske billeder har en evne til at bære et udtryk uden sammenhængende udtrykt. Det bliver utydeligt, hvor eller hvornår billedets motiv er taget – billedet har ingen reel forankring.
Hvad kan jeg miste i kommunikationen, hvis jeg bruger billeder, der ikke opleves som autentiske?
Temmelig meget! Uautentiske billeder kan ganske vist stort set anvendes som ikoner – de bliver nærmere en form for funktionelt symbol, eksempelvis for at finde frem til Kundeservice eller for at forstå, at dette varemærke arbejder med Transport. Men autentiske billeder kan være funktionelle, og ydermere emotionelle, det vil sige også tilføje det vigtige varemærkeopbyggende lager med værdier, relevans, troværdighed, personlighed og så videre.

I værste fald kan uautentiske billeder gøre, at modtageren trækker øjnene til sig, "er det fup"? Et genetisk udtryk kan mistænkes for at være et falsum, en ulv i fåreklæder - en hjemmeside kan eksempelvis være falsk. Ofte kan uigennemtænkte valg af generiske billeder også modsige og svække budskabet, og i sidste ende varemærket. Det kan for eksempel ske, hvis du vil opfattes som lokal og moderne, men vælger billeder, der ikke opleves som autentiske for dit marked set fra et nutidigt perspektiv. Hverdagen, som den ser ud lige nu, er under forandring, og det gør en levende, opdateret billedbank så meget desto vigtigere.

Fotografer: Stina Gränfors (IMA196552, IMA204103, IMA195961, IMA195959, IMA191923, IMA196563 ), Plattform (IMA199012 ), Maskot images (MASMA68872), Ulf Huett Nilsson (IMA67194 ), Kent Storm ( IMA67194 ), Cultura Creative (CULIS09AD4AP) og Kristian Pohl.