Hvad betyder begrebet visuel tonalitet?
– De fleste er enige om, at billeder er magtfulde og fremkalder følelser. Men langt fra alle har afspejlet hvad det er i billederne, der sætter tonen. Et billede kan være højt, lavnøgle, koldt, varmt, klart, langsomt og hurtigt – ligesom når man kommunikerer verbalt. Hvis du vil starte en luftig og harmonisk yogastudio, må du ikke bruge signalkarakterer som rød og gul eller bruge detaljerede, kornede sort-hvide billeder med stærk vignettering. Sidstnævnte kan dog fungere, hvis du vil starte en hyggelig New York-inspireret kvarter cafe.
– Visuel tonalitet handler om din tone, hvordan man siger ting i billedet. Alle aktiviteter kan præsenteres på en række måder – din særlige filosofi, din personlighed, skal vises i billederne og alle deres elementer.
Hvad kan man opnå ved at
overveje den visuelle tonalitet?
– Vores hjerner elsker billeder, vi husker dem lettere end tekst, og de påvirker os ofte mere direkte. Visuel kommunikation er altså meget virkningsfuld, og hvis din visuelle kommunikation ikke taler samme sprog, som du plejer at gøre, bliver dine modtagere forvirrede, og tilliden reduceres.
– Omvendt kan man sige, at hvis du er omhyggelig med dit visuelle tonefald og udnytter styrken i den samlede
kommunikation – ja, så vinder du.
Hvorfor mener du, man skal have en billedsprogsmanual?
– Uden dokumentation og retningslinjer er det meget svært, for ikke at sige umuligt, at bevare en konsekvent visuel kommunikation. Forskellige interessenter vil holde på deres linje og mening og smag. Det er ikke en optimal situation.
|