Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Af med Kampagnekode
Off kontrakt eller eksisterende kode
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning är kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
Der er flest ældre mennesker – men de synes at være færre
Allerede fra barnsben kommer vi til at se temmelig ensidige billeder af, hvordan det er at blive ældre. De giver os forestillinger om, hvordan det er at blive ældre – forestillinger, der bliver opbygget og forstærket i løbet af årene. Det påvirker også, hvordan vi omgås ældre mennesker, og hvordan vi omgås hinanden. De negative billeder af aldringsprocessen er medvirkende til, at mange oplever en frygt for at blive ældre, hvilket igen gør frygten for
sygdom til en selvopfyldende profeti.
Hvis vi ser positive billeder af friske, ældre mennesker, viser forskning, at vi spiser mere balanceret, motionerer mere, fungerer bedre rent fysisk, holder op med at ryge og drikker mindre alkohol. Så vigtig er repræsentationen i billeder! Men selvom aldersgruppen 60+ er størst (25 procent), ses disse mindst i mediebilledet (4 procent ældre kvinder og 6 procent ældre mænd). Rummet til mere alsidige portrætter har ganske enkelt været alt for begrænset, mener Karin Sandelin
fra Kantar Sifo.
Fem tip til, hvordan du kan vise mindre stereotype billeder af ældre mennesker
Hvordan skal vi så tænke, når vi vælger billeder? I medierne ses kvinder på mellem 15-44 år mest. Mændene er også bedst repræsenteret i dette aldersinterval, men vi ser flere mænd end kvinder i aldersintervallet 45–59 år. For at få en mere alsidig, ikke-stereotyp repræsentation af mennesker, kan du tænkte på, at:
☞ Anvende flere portrætter af mennesker, som er 45+, og især mennesker, som er 60+.
☞ Emnet behøver ikke at være "aldring", blot fordi du vælger at portrættere en ældre person. Måske står du i stedet for uden for al "støjen" og får os til at tænke os om? Jo flere, vi er, som anvender ikke-stereotype billeder, jo større kreativ frihed får vi i vores billedvalg.
☞ Ofte portrætteres "ældre" som "meget gamle" med bøjede rygge, passiv holdning, bortvendt kropssprog og introvert blik. Udfordr denne stereotyp ved at vise mennesker, der er 60+, med lige så stor alsidighed som yngre mennesker.
☞ Tænk over, hvordan ingredienserne i dine billeder forholder sig til sammenhængen. Hvad signalerer stedet, indretningen og de øvrige mennesker på billederne? Vi ser meget ofte ældre mennesker sammen med deres børnebørn – og der er jo ikke noget mærkeligt i det. Men måske omgås vi dem endnu mere i andre konstellationer? Og på andre steder?
☞ Tænk også på autenticiteten i billederne. Alle billeder behøver ikke at forestille de mest idylliske steder i det mest idylliske vejr og på de mest idylliske årstider. Måske bliver dit budskab mere relevant i en almindelig, hverdagsagtig sammenhæng?
Vil du gerne se flere alternative billeder af ældre?