close
Image collage by Johnér Images

En kunstart eller et nyt fixpunkt i din kommunikation?
Er du træt af varme sepiatoner eller pastelfarver, og leder du efter en mere nøgen og rå tone? Måske søger du efter nostalgiske eller sofistikerede værdier til din kommunikation? Så skulle du læse videre.

Vi har tidligere skrevet om vores trendsøgninger Farvebombe og Nordic noir. Nu oplever vi en spirende trend inden for sort-hvide billeder, som vi følger med spænding. Vi har talt med semiotikeren Karin Sandelin fra Kantar Sifo for at finde ud af, hvad sort-hvide billeder signalerer, og hvordan du bedst bruger dem i din kommunikation.
ima162171 –  Girl in flower wreath on lupine field
Et tidløst udtryk
Før farvefotografiet blev opfundet, fandtes der kun sort-hvide billeder og film. Måske er det derfor, vi spontant bliver mindet om fortiden, når vi ser et sort-hvidt billede.

Sort-hvide billeder fører os på en måde væk fra tid og rum og skaber på den måde det, vi kalder et "tidløst" udtryk. Men undertiden glemmer man, at netop farvesætningen i billederne til dels hjælper os med at bestemme motivets plads, tidspunktet på døgnet, årstallet og tidsepoken.

Vil du signalere tilbageblik og dokumentere værdier, der henviser til en svunden tid? Eller skal dine billeder signalere nostalgi og romantik eller måske frembringe et analytisk blik på motivet, der bringer minder frem? Så er sort-hvide billeder perfekte til din kommunikation.
ets9401 – Old woman with cigarette and sunglasses
Alvorligt, sofistikeret eller punket
Sort-hvide billeder passer generelt til et eftertænksomt udtryk, der handler om en betragtende tilgang med et lettere alvorsfuldt præg. Sort-hvide billeder kan også være effektive til budskaber, der handler om noget sofistikeret og elegant, eller om distance og kontrol.

Hvis dine billeder skiller sig særligt ud i farvesætning, kan et sort-hvidt billede være et løft for sammensætningen af dit udvalg.

Inden for kunstfotografering benyttes sort-hvide billeder ofte til at skabe billeder, der er "arty" – især, når de indeholder store kontraster. Tilføj dertil lidt "forstyrrelse" i billederne, så får du også et punket og rebelsk udtryk.
ets17454 – Tailor in the fog
Ønsker du at formidle en levende og organisk tone?
I så fald anbefaler vi ikke brug af sort-hvide billeder. Sort-hvide billeder dæmper nemlig signaler om lugt, smag og fantasifuld inspiration. Når du vil formidle budskaber om "her og nu" – samtiden – er sort-hvide billeder heller ikke velegnede.

Træf et informeret valg
Nyköping, by i Sverige, har haft held til på en ganske særlig måde at opbygge et langtidsholdbart varemærke med sine billeder og vækker følelser i os om en længsel efter lige netop Nyköping. På trods af de sort-hvide billeders koldere tone har de formået at fange en varm og sofistikeret fornemmelse, der er rettet mod ønsket om at bo og leve i Nyköping.

Et andet varemærke, der benytter sort-hvide billeder i sin kommunikation på en måde, som vi godt kan lide, er Länsförsäkringar, et forsikringsselskab i Sverige, med kampagnen #Misslyckad. Her har kommunikatøren kombineret sort-hvide billeder med farvebilleder i en flot kontrast, der skaber en fornemmelse af både påtrængende alvor og en håbefuld varme – noget, der passer godt til budskabet i denne kampagne.

Hvis du vælger at arbejde med sort-hvide billeder, skal det være et strategisk og sammenhængende billedvalg. Et konsekvent billedsprog bygger på tydelighed, der igen skaber troværdighed omkring varemærket.
Image collage by Johnér Images
Kilde: Semiotist Karin Sandelin på Kantar Sifo.
Vil du læse mere?
Klik her for at komme til vores seneste artikler.