Nyköping, by i Sverige, har haft held til på en ganske særlig måde at opbygge et langtidsholdbart varemærke med sine billeder og vækker følelser i os om en længsel efter lige netop Nyköping. På trods af de sort-hvide billeders koldere tone har de formået at fange en varm og sofistikeret fornemmelse, der er rettet mod ønsket om at bo og leve i Nyköping.
Et andet varemærke, der benytter sort-hvide billeder i sin kommunikation på en måde, som vi godt kan lide, er Länsförsäkringar, et forsikringsselskab i Sverige, med kampagnen
#Misslyckad. Her har kommunikatøren kombineret sort-hvide billeder med farvebilleder i en flot kontrast, der skaber en fornemmelse af både påtrængende alvor og en håbefuld varme – noget, der passer godt til budskabet i denne kampagne.
Hvis du vælger at arbejde med sort-hvide billeder, skal det være et strategisk og sammenhængende billedvalg. Et konsekvent billedsprog bygger på tydelighed, der igen skaber troværdighed omkring varemærket.