Du har blivit utloggad på grund av inaktivitet. Logga in igen för att fortsätta handla!
Du har redan angett att du vill använda ett avtal eller annan kampanjkod vid ditt köp.
Du kan tyvärr inte kombinera flera kampanjkoder eller avtalsrabatter.
Af med Kampagnekode
Off kontrakt eller eksisterende kode
Var vänlig välj ett av alternativen
Kampanjkoden du angett är inte giltig.
En anledning är kan vara att perioden för kampanjen har gått ut, eller så ingår inga bilder i kundvagnen i denna kampanj.
2016 er året for bevægelige billeder – men hvad gør man? Den tredje og sidste del af vores ‘Filmspeciale’ handler om budskab og storytelling. Vores cicerone denne gang er David Stavenow fra svenske Pophunters Film & Tv, en efterspurgt regissør og manuskriptforfatter. David ved alt om, hvordan man fortæller i film og dermed får sit budskab ud over rampen. Så nu går vi i gang!
Hej David! Hvad arbejder du med?
– Jeg er regissør og manuskriptforfatter med 30 års filmerfaring. En almindelig misforståelse er, at filmmagere først og fremmest er teknikere. Det stemmer overhovedet ikke. En filmmager er én, som forstår mennesker og én, som kan fortælle en historie. Så jeg ser mig først og fremmest som en storyteller.
Hvorfor er det så vigtigt at gøre brug af storytelling?
– Fordi vi mennesker ikke husker fakta. Vi mindes derimod fortællinger og oplevelser. Det spiller ingen rolle, hvor mange gange du læser: “Solnedgange er smukke”. Du kommer aldrig rigtigt til at forstå det, før du selv har oplevet en solnedgang.
Her kommer to film, der har samme målsætning: At informere om
funktionsnedsættelser. Hvilken film husker du bedst?
Film 1
Film 2
Hvad er en vellykket storytelling i følge dig?
– Det handler egentligt om fire ting: Først skal du have en historie - noget der er værd at fortælle om. Hvad vil du sige? Dernæst skal du vække følelser. Det, du vil fortælle, skal røre modtageren. Den tredje ting handler om indsigt. Hvad skal modtageren føle, tænke og gøre? Indsigten leder til fjerde og sidste sag: Du vil ændre modtagerens sindstilstand, så det leder til en aktivitet! At beskueren gør det, som dit budskab opfordrer til.
Hvilken er den vanligste feilen når man skal fortelle en historie i film?
– En almindelig fejl er, at mange gerne vil gå hele vejen. Man vil fortælle alt – mens det egentlig bliver et meget bedre resultat, hvis man vover at afslutte, inden det hele er fortalt:
– Havde sidste film haft en lykkelig afslutning, så havde vi som beskuere følt os tilfredse og ikke reageret. Men med denne afslutning er vi ikke tilfredse. Filmen har ændret vores sindstilstand til en grad, så vi bare må reagere.
Så hvor begynder man?
– Vi hører så ofte: “Vi vil lægge et lille videoklip ud på web’en”. Midlet før målet so to speak. Begynd derfor altid med et “hvorfor?”. Ved du, hvorfor du siger noget, så kommer hvad og hvordan også till at falde på plads.
Sådan skaber du en god film, som når ud
Hér kommer David Stavenows troværdige opskrift:
• Fortæl ÉN historie.
• Tal “målgrupsk” – brug det sprog, som målgruppen anvender.
• Gør ikke filmen længere, end du kan holde liv i beskuerens interesse.
• Hold igen på fakta, men vær gavmild med oplevelser.
• Sig ikke, hvad du mener – men vis det i stedet.
Hvorfor ikke sådan her?
Tak, David Stavenow fra svenske Pophunters Film & Tv for, at du har delt din viden med os! Og kig gerne ind på Pophunters
hjemmeside.