BÆREDYGTIG
Rigtigt billedvalg viser, hvem I er - og hvad I står for
At integrere spørgsmålene om bæredygtighed i sit brandarbejde er afgørende, fordi endnu flere kunder tilvælger virksomheder, der netop træffer en beslutning. Tag billedet til hjælp for at vise, hvem I er og at jeres ambition er at gøre verden til et bedre sted. Men hvad er så det rigtige billedvalg?
Hvad er det rigtige billedvalg, når du vil kommunikere bæredygtighed?
For at få svar på det fik vi hjælp af en ægte ekspert indenfor billedkommunikation. Nemlig semiotikeren Karin Sandelin på TNS Sifo, Sveriges største virksomhed i markedsanalyse. Karin arbejder med semiotiske analyser og anbefalinger af kunder i en større mængde brancher - helt fra finansbranchen og television til regering og folketing i Sverige.

Semiotik er læren om tegn og symboler - og om hvordan man tolker dem. Karin er ekspert på viden om, hvorfor et billede bliver opfattet på en bestemt måde, og hvorfor det vækker visse følelser. Ved at have viden om, hvad billedet symboliserer her og nu, kan du signalere en konsekvent og tydelig identitet. Hér kommer Karins bedste råd om bæredygtighed!
Bæredygtighed handler ikke om stilstand
Bæredygtighed handler dels om at finde en stabilitet og dels om at standse de store processer såsom overdrevent merforbrug, vigende folkesundhed eller økonomier, der går ned. Dette betyder at billeder, som signalerer bæredygtighed, ofte handler om at stoppe op og finde en balance. Så hér bliver resultatet hurtigt et retrospektivt udtryk. Og et udtryk af vores opfattelse af, at vores tidligere processer også havde en større bæredygtighed.
Bæredygtighed handler altså ikke om stilstand, men om at skabe den udvikling og de processer, der er i balance med naturen og samfundet. Det handler om forandring.
Nye værdier vises med bevægelse
Men der findes flere udtryk for bæredygtighed. Parallelt med opbremsningen handler det også om en innovativ søgning efter effektive og smarte løsninger.

Og om at give udtryk for nye værdier, som bryder med traditioner for at fremelske alternativ tankegang. På den måde skaber vi et mere ligeværdigt og demokratisk samfund for alle.
Det søgende bliver udtrykt med bevægelse i billedet. Det kan være positivt fremadrettet, som afbildes ved en venstre-til-højre bevægelse i billedet. Alternativt i dybden eller nedefra-og-op for at signalere vækst. Kontraster kan også være en effektiv måde at skabe et billede af forandring. Det kan være kontraster i farver, uskarpt-skarpt, tæt på-langt fra, lyst-mørkt, gammelt-nyt.
Begge ben på jorden
Fordi bæredygtighed handler om at værne om de lokale produkter og ydelser - og respektere naturen og vores medmennesker - er det en fordel at afbillede en forankring i billedet, gerne med et fysisk berøringspunkt. 

Det kan handle om en forankring i naturen ved at vise nøgne fødder på jorden, hånden på træstammen eller vind i håret. Disse taktile - eller sanselige - udtryk sætter fokus på værdier som nærhed og nærvær, der i sin natur muliggør en direkte handling. Og lige præcis 'hænder' fungerer ofte som en effektiv metafor for handlekraft.
Bæredygtighed kan også udtrykkes som en forankring i relationen til andre mennesker og det personlige møde. Det afbildes ved berøring eller at man i fællesskab opbygger en fysisk organisme som fx en gruppe og det at samles rundt om et bord:
Det kan lige sådan handle om en forankring af sin identitet eller sit hverdagsagtige miljø som at være tryg i det og tage del i det med benene solidt plantet på jorden - involveret og inkluderet:
Læg stemme til lige netop din fortælling
Hverdagsagtigheden er ofte forekommende, fordi bæredygtighed plejer at handle om at forandre valget i hverdagen. Det kan symboliseres ved "usminkede" karakterer i velkendte miljøer, som tillader uorden og rod, og det, der opleves som et autentisk dagslys. 

Samtlige udtryksmidler i billedet, som struktur, former, personligheder, miljøer, teksturer, lyssætning og farver, giver stemme til lige netop din fortælling om bæredygtighed.
Gik du glip af del 1 af vores fokus på bæredygtighed?
John Mellkvist, design- og brandstrateg, fortalte om den verdensomspændende trend "utopi som forretningsidé" - og hvorfor du ikke har råd til at ignorere den. Tankevækkende læsning!
Her finder du del 1 »
4 tips til at lykkes med billeder
Hvilke værdier vil virksomheden formidle? Hvordan vises det i billeder? Find eksempler på billeder, der føles rigtige, men også ét, som føles forkert - for lettere at definere lige netop jeres billedstil. 

Mennesker i billeder
Mennesker skaber stærke udtryk, som lokker øjet og ses i mængden. Mangfoldighed og ligeværdighed har du sikkert tænkt på allerede, men det skader ikke at blive mindet om det. Lad alle mennesketyper blive set i jeres kommunikation!

Det juridiske aspek
Professionelle billedbureauer skal have skriftlig tilladelse til at bringe billeder med modeller - og i enkelte tilfælde også steder. 
Hvad er et godt billede?
Vi citerer den svenske billednestor Bo Bergström, forfatter til mange bøger om visuel kommunikation: "Søg billedets krydderi. Gransk fotografier som tilføres personlighed eller en bid ærlighed, en teskefuld finurlighed, godt med menneskelig varme, megen relevans og til slut top op med humor, som umiddelbart skaber sympati.
Inspiration fra vores vidensbank
VI NØRDER OS IND PÅ NYE BILLEDER
Lige nu strømmer der ekstra mange nye billeder ud på vores hjemmeside. Vores link "nye billeder", som du finder til højre for søgefeltet her på hjemmesiden, er altid et besøg værd. Dér begynder vi ofte selv vores billedsøgninger, når vi uden særlig søgeord ønsker at lede bredt.
» IMA123380, Anna Kern     » ETS15216, Johan Willner     » CAI412-16686, Caia Images     » IMA144043, Malin Mörner     » IMA111922, Lisa Björner     » IMA121153, Hans Berggren     » IMA126862, Johanna Nyholm     » IMA131750, Susanne Kronholm     » IMA134969, Fredrik Ludvigsson     » IMA119518, Björn Dahlgren     » IMA123106, Nicho Södling     » FAN42-71218386, Fancy     » ETS23597, Johan Alp     » IMA136386, Michael Jönsson     » NAT91710, Benny Karlsson     » IMA120728, Nicho Södling     » IMA120733, Nicho Södling     » IMA120748, Nicho Södling     » IMA120745, Nicho Södling     » IMA120746, Nicho Södling     » IMA145779, Peter Lydén     » IMA141422, Anna Kern     » IMA144063, Malin Mörner     » IMA142135, Hannes Söderlund     » IMA134995, Hélen Karlsson     » GLAGHI-NICKO00033, Glasshouse Images     » Billede Karin Sandelin: Kristian Pohl    
Var god vänta...