close
INSPIRATION Digital Markedsføring på tre minutter
Digitaliseringen vil påvirke alt det, vi kender til. Det gælder om at følge med, udvikle sig og genopfinde sig selv og sine forretningsidéer for at få chancen for at overleve. Lyder det overvældende? Brug tre minutter på vores interview med inspiratøren Arash Gilan!
Om Arash Gilan
Arash Gilan er en flittigt anvendt og betroet forelæser - både nationalt og internationalt via digitale medier, trender og markedsføring. Arash er medejer til og vicedir. for ét af Nordens største digitale bureauer: Viva Media Group.

Arash er en af Googles seks Google Agency Coaches i Europa og har uddannet bureauer i 12 lande i, hvordan man bygger en fremtidssikret virksomhed.

Hej Arash! Hvad betyder begrebet digital markedsføring egentlig?
– Online markedsføring, e-markedsføring eller digital markedsføring, som det kaldes hér i den senere tid, er kodeord for webbaseret markedsføring.

– Overalt, hvor digital web findes, vil der findes digital markedsføring i købt eller ikke-betalt form. Undtaget - selvfølgelig - de tjenester, hvor vi slipper for at betale for reklame. Og den gamle devise gælder stadigvæk: Ses du ikke, så findes du ikke!
Hvordan oplever du på den reklametræthed vi ser i f.t. digital markedsføring? 
– Når der bliver mere og mere, der bliver digitaliseret, bliver de virkelige følelser og oplevelser endnu vigtigere. Jo mere digitale vi bliver, desto vigtigere bliver den "menneskelige faktor", fordi det lige netop er følelser, som digitaliseringen ikke rigtigt kan give os i dag.

– Vi har brug for menneskelig interaktion for at se helheden af vores oplevelser. Derfor tror jeg, at kundeoplevelsen bliver vigtigere end nye og smarte produkter.
– Markedsføring bliver mere og mere en kundeoplevelse, og brands skal nulstille sig for at nå og møde de behov, vaner og værdigrundlag, som de nye generationer har. Hvor meget tænker du fx på den digitale kundeoplevelse? Vi må bruge data og intelligens for at vide så meget som muligt, for hurtigere at kunne træffe den rigtige beslutning - og så må vi tillægge følelserne fra den gamle form for markedsføring eller ledelse.
Til trods for 'banner blindhed' og 'adblockers' lever web annoncen videre. Hvad er opskriften på en succesrig, digital annonce? 
– God og datadrevet reklame med indhold har mennesker som regel ingen problemer med. Problemet er, at medier og nyhedssider i dag har alt for mange annoncer - og at endnu flere annoncer skabes uden datadrevet præcision. Det bliver til spam.
– Et eksempel på dette er, da jeg besøgte en nyhedsside, hvor jeg læste en følelsesladet historie vedr. flygtningekatastrofen. Parallelt med læsningen blev jeg mødt af en stor annonce fra en spilleside, som blinkede i alle mulige glade farver. Brugeroplevelsen var lig nul. Og som bruger blev jeg uundgåeligt irriteret.
Hvad kunne man ellers gøre?
– Jo, tænk hvis der i slutningen af artiklen i stedet fandtes en vel gennemtænkt annonce fra en hjælpeorganisation? Ved datadrevne beslutninger kan man skabe smarte annoncer, der konverterer og giver resultater. Mine bedste tips er at tænke på hvilket annoncemiljø du bevæger dig i, brug re-marketing som hjælper dig til at nå mennesker, der har besøgt din hjemmeside - og hav en tydelig annonce med et tydeligt budskab. 

– Sidst, men ikke mindst, så led trafikken fra bannere til en side, som rent faktiskt kan konvertere resultatet. 


Gå ikke glip af "Del 2 om digital markedsføring", som kommer i juni. Dér får du råd om, hvordan du rent praktisk går til værks for at skabe digital markedsføring, der giver resultater. Hvad gør du for at blive set, og hvilken rolle spiller billeder i digital markedsføring?
LIGE NU KAN VI LI' Henrik Kindgrens billeder af drageflyvning
Disse billeder kommunikerer frihed, bevægelse, drømme, kådhed og forventninger. Billedserien har stærke symboler og passer godt, hvis du vil signalere fremgang, opstart, forandring og håb for fremtiden.