|
HVORDAN MØDER DU DIT PUBLIKUM PÅ DE DIGITALE MEDIER
– Sådan skiller du dig ud i mængden for at fange din visuelle kunde lige nu
|
|
Billeder spiller en afgørende rolle for at nå din målgruppe i de digitale medier. Undersøgelser har vist, at et digitalt indhold med relevante billeder får 94 % flere visninger end indhold uden relevante billeder*. Fotografen og den kreative producent Kristofer Samuelsson giver dig derfor sine bedste råd, så du kan nå dine modtagere.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hej Kristofer! Hvordan ser du billedets rolle i den digitale markedsføring?
|
|
– Billedet spiller definitivt en central rolle og har faktisk fået en ny scene i den digitale udvikling. Billeder engagerer, informerer og skaber handling. Men vi kan ikke betragte billedet som "en isoleret ø" uden at tage den kontekst med, som det fungerer i.
– I dag mikser vi billeder i alle mulige medier med al tilgængelig teknik, nye platforme, hurtigere opkoblinger og målrettede annoncer - samtidig med at vi har fået smartere værktøjer til statistik og opfølgning. Og det stiller større krav til vores forståelse for, hvem vi kommunikerer med eller ønsker at kommunikere med.
|
|
|
|
|
|
|
Hvordan har billedet det i den digitale verden i dag?
– Jeg tror, der findes en overtro om, at vi skal skabe virale successer i stedet for langsigtet at arbejde det rigtige budskab ind i den rigtige målgruppe - og dernæst måle billedets effekt i andet end deling og antal views. Den visuelle kraft i billeder er stærk, og rigtigt udnyttet skaber billedet engagement, men også handling.
– Med mere en 1,8 mia. uploadede billeder dagligt flyder tidligere tiders stærkt adskilte billedgenrer nu sammen på en måde, som både billedudbydere og indkøbere bør tage i betragtning.
|
|
|
|
|
Fortæl mere! Hvad indebærer det, at billedgenrene flyder sammen?
|
|
– Tænk bare på hvordan dit Facebook feed ser ud med et miks af venners updates, film med nuttede dyr, virksomhedsannoncer og måske også nyhedsmedier og noter. Dette betyder, at vi øger tolerancen for forskellige udtryk, samtidig med at det stiller nye krav til, hvordan virksomhederne kommunikerer. Billedet skal helt enkelt være interessant for at skille sig ud.
– Billedet skal være værd at dele, og så skal det trigge til handling OG ligge på linje med, hvad vi forventer af brandets kommunikation. Hvis man vil øge holdbarheden, kan en selfie af en CEO på en rejse skabe en langt mere autentisk og transparent kommunikation, mens det kan blive fatalt i andre sammenhænge.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvad er forskellen mellem at bruge grafik eller billeder?
|
|
– Præcis som måden vi arbejder med markedsmiks i vores kommunikation, er en variation eller en kombination af billeder og grafik i de rigtige medier det mest effektive. I dag ser vi fx oftere og oftere billeder i Slideshow på Instagram eller Facebook, hvor der er lagt grafik over for at forstærke budskabet.
– Billeder har jo en visuel tiltrækningskraft, som hurtigt rører og engagerer os, mens grafikken er hurtigere til fortællinger og informationer. Vi har enorme mængder i vores digitale medier - og flere hundrede brands slås dagligt om din opmærksomhed afbrudt af dine venners og families updates! Hvorefter vi må spørge os selv, hvordan vi kan skabe billeder, film og grafik, der netop engagerer dem, vi ønsker at tale med.
|
|
|
|
|
|
Hvordan kan vi lykkes med at skabe engagement?
– Med stærke "call to actions" kan vi skabe det engagement, der er nødvendig for at opnå den nødvendige handling. Mit tip er, at vi - ud fra modtagerens perspektiv – skal forsøge at sætte os ind i, hvad der trænger gennem mængden? Og så dernæst skabe en effektiv kommunikation! Er dit indlæg med et billede, en film eller en tekst unik? Og hvad er værd at dele og sprede videre? Kan du ikke svare på det, bør du nok tjekke din indsats og plan igen.
– På en hjemmeside gælder der lidt andre regler. Dér er det din egen kommunikation og dér er der behov for at skabe interesse med andre variabler og finde et samspil mellem form, tekst, billeder, grafik og film.
|
|
|
|
|
Visuelt indhold bliver mere og mere vigtigt for, hvordan mennesker opdager produkter og brands. Hvad kan et godt billede tilføre, som teksten ikke kan?
|
|
– Et billede kan vi lade med værdier, som vi kan kommunikere ud på bare nogle få sekunder til forskel fra en tekst. Flere virksomheder skal turde stoppe med at vise deres produkter i billeder, og istedet arbejde med billeder, der er ladet med de værdier, som modtageren ønsker at omgive sig med - eller som man gerne vil koble sammen med sit produkt. Det er meget mere effektivt at fokusere på oplevelsen af et produkt end at vise produktet i sig selv.
– Tekst er selvfølgelig ikke uvigtigt, men hvis vi anvender kombinationen korrekt, så forstærker billedet og teksten hinanden og bliver tilsammen et stærkt budskab, der giver den ønskede effekt.
|
|
|
|
|
|
|
Tjek de mest almindelige fejl, når du vælger billede til de digitale kanaler
|
|
• Du tror, at billedet er interessant, men har du tjekket det med målgruppen?
• Mange virksomheder er så ivrige - eller måske har de en brist i deres diskussioner og tankegange - at de vælger for mange produktrelaterede og informative billeder, fremfor dem der vækker følelser.
• Mange vælger billeder med for mange detaljer, som ikke gør sig særlig godt på de små skærme. Samme billede kan faktisk godt fungere forskelligt i de forskellige medier.
|
|
Tjekliste for at lykkes med dine billedvalg i de digitale kanaler
|
|
• Vælg rene billeder med tydelige budskaber. Motivet er det centrale, så vi kan engagere og røre. Følelsen, som du ønsker at opnå, er den 100 % autentiske og relevante. Billedet skal kommunikere indefra og ud.
• Slideshow er effektive og spiller en vigtig rolle i dag. Vi er tilbage i den klassiske fortælleform og storytelling.
• Gå altid tilbage til din siturationsanalyse. Hvem er det, du vil kommunikere med? Og hvad er vigtigt for at nå præcis denne målgruppe?
|
|
|
|
|
|
|
|
TRE SOMMERTIPS
|
|
|
|
|
Vi ønsker dig en glad billedsommer og giver dig tre tips med på vejen:
|
|
Tip 1
|
|
Vidste du, at det fungerer godt at chatte direkte med os på vores hjemmeside? Det betyder nemlig, at du får hurtig og effektiv hjælp, lige så snart du har brug for det - uanset om du har spørgsmål vedr. billedpriser eller søgninger!
|
|
Tip 2
|
|
Med vores nye billedpakke, som du køber i sæt af 5-, 10- eller 25, kan dine billedindkøb i denne sommer ikke blive lettere (eller til en bedre pris!). Tal med en af vores sælgere for mere information!
|
|
Tip 3
|
|
Nu er det også blevet højsommer i vores screensaver! Vi har lige opdateret den med sommerlige billeder, der varmer, uanset hvordan vejret er udenfor. Screensaveren er gratis og byder på smuk billedinspiration, når din computer tager sig et hvil. Hér kan du downloade den.
|
|
Vi har åbent alle hverdage - præcis som sædvanligt - i løbet af sommeren! Vi på Johnér ønsker dig en rigtig skøn sommer!
|
|
|
|
|
*iflg. Hubspot.com den 13/1 2016.
|
|
|
|
|