Kvinna meckar med bil med son.
BÆREDYGTIG Trend eller nødvendighed?
Design- og mærkevarestrategen John Mellkvist er specialist i bæredygtighed. Sammen med sine opdragsgivere vil han skabe virksomheder, der ikke bare er tydelige, men også sympatiske. Her fortæller han om, hvorfor du bør tage ansvar og om hensynet til arbejdet med bæredygtighed – men også om hvordan du begynder og, hvor faldgruberne er.
Hej John! Hvorfor skal virksomheder og organisationer sætte bæredygtighed højt på deres dagsorden?
– Kunder bliver tiltrukket af virksomheder, der tager ansvar. Bæredygtighed er så vigtigt et spørgsmål, at alle skal finde deres egen vej ind til kernen i dette tema. Står du udenfor, vil kunderne fravælge dig, så det handler faktisk om overlevelse på lang sigt.
Hvilke ser du i verden, der helt aktuelt driver bæredygtigheden?
– Når nyhedstrømmen opleves som dyster, er det værd at tænke på, hvor mange af de rigtigt store, innovative projekter, der har set dagens lys pga nød! Svære tider genererer ofte vigtige, nye idéer. Verdens mest innovative virksomheder lige nu har fx sat utopi ind som forretningsidé: Tesla, Facebook og Google driver alle en interessant udvikling for en bedre verden. At alle kan være med til at gøre noget, er en indsigt, som vokser med enorm fart.
– Vi har også forretningsmodellen "Third way commerce" med TOMS Shoes i spidsen. For hvert par sko, du køber fra dem, skænker de samtidigt et par sko til en med et behov. Det skaber en følelse hos kunden af at gøre konkret nytte.
Fortæl mere om utopi som forretningsidé!
– Det handler om virksomheder, der anvender utopi som vision og drivkraft for at gøre noget godt. Google og Facebook har ambitiøse projekter indenfor mange områder. De udpeger store, globale problemer og maler tydelige billeder af en anden verden, som fungerer bedre end den, vi ser i dag. Et af områderne er at tackle opkobling og internet til de ikke-opkoblede dele af verden - dette sker via balloner og soldrevne droner. De ser internet som forudsætningen for en sundere og mere retfærdig verden.
Vi er vant til at tale om økologisk bæredygtighed, men hvad indebærer begrebet bæredygtighed egentlig?
– Udover økologisk bæredygtighed plejer jeg også at tale om økonomisk og social bæredygtighed. Vi ser en ny feminisme, som er målrettet på positivitet og det at styrke kvinders selvtillid. Et eksempel på dette er projektet HeForShe, som skuespilleren Emma Watson står i fronten for.

– Der vokser også et mere nuanceret billede frem af ældre. Der er brug for dem i arbejdslivet, og de tilfører andre værdier end de unge. Tag bare den snart 95-årige stilikon Iris Apfel eller BMW, som løbende har tilpasset deres produktionsbånd med blødere tæpper, så ældre skal kunne arbejde dér - og samtidigt har de også skabt siddemuligheder og speciallavede sko til seniorarbejdskraften.
– Virksomhedernes charity har også længe været noget, som man satset på i tiden efter virksomhedens etablering - og når de er begyndt at generere overskud. Men nu vil man hellere starte firmaet op med filantropi som grundidé og først derefter skabe lønsomhed ved at gøre en forskel. Alt dette indgår i en stadig mere nuanceret indsats for en bæredygtig udvikling i verden.
Oplever du at enkelte bæredygtige projekter er vigtigere end andre?
– Nej, det er snarere sådan, at de tre varianter, økologisk, økonomisk og social, samarbejder. Den generelle forståelse er, at mennesker har behov for noget mere end bare et produkt. I grunden handler det om at jævne ud. I dag kan vi ret hurtigt skaffe os en billede af vores omverden - og således træder verdens uligheder meget tydeligere frem. Og det betyder, at der er flere, der både kan og vil engagere sig.
Hvad er en typisk faldgrube, når virksomheder arbejder med bæredygtighed?

– Du skal så at sige kante dig forbi floskelfaktoren og finde en naturlig tilgang til bæredygtighed. Føles det kunstigt, har man valgt den forkerte tilgang. Hvis ens satsning indenfor bæredygtighed ikke opleves som ægte, tydelig og helt selvfølgelig, vil den blive oplevet som falsk.
JOHN MELLKVIST GIVER TIPS
Kom i gang med bæredygtighed - og gør det lønsomt
• Analysér hvordan branchen fungerer dér, hvor din organisation opererer

Hvilke problemer og akilleshæle er der i branchen? Begynd at lede dér for at identificere, hvor dit fokus skal ligge. Studér andre brancher, hvor arbejdet med bæredygtighed har fungeret godt.

• Lad bæredygtighed være platformen for organisationens identitet og forretningsområde.

Tænk på at kunden køber sig ind i virksomhedens tiltag for at forbedre verden og gør dette til en totaloplevelse. Et inspirerende eksempel på det er det schweiziske foretagende Freitag, som genanvender lastbilpresenninger til deres tasker og punge. De handler fremfor at tale.
• Iværksæt et satellitprojekt

Etablér en ny produktlinje eller noget tilsvarende - og gør det godt. Den nye, smalle produktlinje bliver nu spydspidsen, der smitter af på hele virksomheden. Man kan hente ekstra hjælp i form af et troværdigt individ som spokesperson for konceptet.

Jeansbrandet G-Star skabte fx kollektionen Raw for the Ocean - sammen med Pharrell Williams - som en måde at belyse problemet på med alt det plast, der er i vores verdenshave. Sådan en kollektion åbner muligheden for at styre hele virksomheden i den rigtige retning.

Om John Mellkvist
Design- og brandstrategen Johns trendspotting kan læses i fagpressen og i livsstilsmagasiner. Samtidig er han en værdsat inspirationsforedragsholder og kommenterer ofte på de nye, eksterne tendenser og brandmanegement i forskellige medier. Læs mere om John på hans hjemmeside: www.mellkvist.com.
Fortsættelse følger...
Gå ikke glip af den afsluttende del i vores fokus på bæredygtighed!
Den 15. marts følger vi op med semiotikeren Karin Sandelin, som fortæller, hvordan man kommunikerer bæredygtighed i billeder. Du vil se mængder af billedeksempler på, hvad der fungerer bedst afhængigt af, hvilken verden du vil signalere.
TIPS
BILLEDPAKKE Nu kan alle anvende rigtigt gode billeder
Intet fanger opmærksomheden i mediebruset som et rigtigt godt billede. Hos os finder du de billeder, som både er skudt af de fornemmeste fotografer, og som løfter dit brand og taler til og med din målgruppe. Og ved du hvad? Rigtigt gode billeder koster faktisk mindre, end du tror. Billedpakken er god ved dit budget - uden at du behøver at gøre afkald på billedkvaliteten.


Næste gang, du handler hos os, spørg efter vores billedpakke, så fortæller vi mere!
+46 86 44 83 30 eller info@johner.dk.
Foråret er på vej...
FORÅRSFORNEMMELSER I DIN SCREENSAVER
For å by på litt ekstra bildeinspirasjon har vi laget en skjermsparer i kalenderform. Du kan laste den ned gratis, så har du en levende bildeutstilling å se på når datamaskinen hviler seg. Lige nu opdateret med herlige forårsbilleder!
Download
screensaveren »