Fler filter
billeder
close
BILLEDKOMMUNIKATION Verden ændrer sig. Ændrer dine billedvalg sig også?
Reklamen skal afspejle samfundet. Men hvorfor er der så så mange, der stadig ikke ses? Maria Niemi på Hyvää, ekspert på inkluderende kommunikation, giver gode råd med på vejen til dig, som ønsker at øge mangfoldigheden.

Hej Maria! Hvorfor er det så vigtigt for virksomheder og organisationer at kommunikere mangfoldighed?
– Det er et spørgsmål om at overleve. Verden bliver stadig mere global og mangefacetteret. Det går jo ikke længere at støbe mennesker ud fra den samme form. Og derfor går det heller ikke at kommunikere efter ensidige skabeloner.

– Alle, der ikke genkender sig selv i det ensidige billede, vil vende sig mod andre horisonter. Det er ikke længere god latin at definere ens målgruppe med ensporede personer. De virksomheder og organisationer, som netop kan finde nye måder at nå alle de forskellige slags mennesker på - smartest muligt - vil blive dem, der klarer sig fremover.
Hvad er normkreativ kommunikation?
– Normkreativ kommunikation handler om at få noget kreativt ud af de eksisterende normer - og således forandre dem gradvist.

– Det handler om at kommunikere således, at flere - uanset køn, seksuel orientering, kulturelle tilhørsforhold og funktionsevne - føler sig sete og velkomne. Det handler om at gå fra analyse til handling. Og at lege med normerne! 'Normkreativ kommunikation' er ikke bare smart, det er også sjovt.
Hvad er den mest almindelige fejl at begå, når man vælger billeder til sin kommunikation?
– At vælge billeder, som formidler stereotyper uden at stille spørgsmål. Det kan fx handle om at formidle forældede kønsroller.

– En anden almindelig fejl er bare at vise normen, fx køre en kampagne for børnefamilier, men bare vælge et billede af far, mor og børn. Der er nemlig utroligt mange familier, der ikke vil kunne genkende sig selv i det billede...
Mangfoldighed i billeder bliver let en kliché, hvis man viser en repræsentant for hver type. Hvordan undgår man den faldgrube?
– Det vigtigste er, at man ikke arbejder rutinemæssigt, men konstant stiller spørgsmål og omvurderer. Derfor! Få hjælp af nogen, der har de normkreative briller på.

– Jeg tilhører fx selv normen på en hvid, og så er det letteste, at jeg tager udgangspunkt i mig selv og derfor begår fejl. Så jeg får hjælp af andre for at undgå at misse. Vi er alle kun mennesker. Men vi kan i det mindste hjælpe hinanden.
Om Maria Niemi
Maria Niemi er kommunikationsstrateg, som driver virksomheden Hyvää Kommunikation i Sverige, med speciale i normkreativ, inkluderende kommunikation. Hun har arbejdet strategisk og operativt med kommunikation i ti år - først og fremmest indenfor non-profit sektoren og den offentlige sektor.
KUNDECASE At nå frem til dagens visuelle forbruger
Johnérbilleder i storformat lokker kunder til Lifes nye koncept 'Sport Store'

Når Nordens største helsekæde, Life, fornyligt åbnede deres første konceptbutik i indkøbscentret Mall of Scandinavia, arbejdede de med et udviklet design af butikkens træningsprofil og med kommunikationen i butikken. Sammen med bureauet Detail Produktion skabte Life butiksarealer, hvor billedet får stor plads og profilerer butikkens indretning på en ny, indbydende måde.

Billederne af forskellige typer træning giver en skøn stemning i butikken - de kan opleves langs væggene og endda også som skiltemateriale.
"Respons over forventning"
– Lifes Sport Store er en lille, men betydelig Flagship Store i et indkøbscenter med høj profil generelt, men også indenfor lige præcis sport, siger marketingchef Thomas Johansson. Modtagelsen blandt kunderne har været over al forventning, fortæller han.

Lifes Sport Store er et godt eksempel på, hvordan billeder bidrager til at forhøje købsoplevelsen hos dagens visuelle forbruger, samtidigt som billederne løfter brandet hos Life. Super godt jobbet!
Tipset
VI NØRDER OS IND PÅ NORMKREATIVE BILLEDER
Med søgeordet normkreativ finder du let billeder, der bryder med normerne
Mange, som tænker på billedbureaubranchen, ser formodentlig en hel del stereotype billeder for sig. Men vi er ikke et helt almindeligt billedbureau. Vi hjælper dig med at vise hele din målgruppe i billeder!

Vi vil påvirke branchen og gøre det lettere at finde normbrydende billeder

Vi tager vores ansvar ved at gøre det lettere for dig at finde billeder, som afspejler mangfoldigheden i forskellige versioner. Det er derfor, vi arbejder så intensivt med vores fotografer. Vi breder så at sige mangfoldigheden ud i de billeder, som du kan købe hos os. Og du kan allerede se resultatet på vores website. Der kommer endnu flere billeder og nyheder om dette emne i løbet af året.
Men hvad mener vi med normkreative billeder?