Fler filter
billeder
close
Sæt ikke dit budskab under en skæppe!
At nå frem til modtageren i vores scrollende samfund stiller nye krav til, hvilke billeder du vælger. For det er lige netop billedet, som kan få læseren til at tage en pause - og få øje på og glæde af dit budskab. Og når du nu på den gode måde har fanget din modtagers opmærksomhed, hvad skal du så tænke på?
I dette og næste nyhedsbrev vil vi tilegne digitaliseringen ekstra opmærksomhed. Først ud fra vores interview med Frida Hellgren på Carat, som er en af Sveriges største mediebureauer. På Carat arbejder man med strategisk rådgivning inden for alle medier, for at kunderne skal få maksimal effekt ud af deres medieinvesteringer. Gå ikke glip af Fridas meninger og gode råd!
Frida Hellgren, senior online specialist
Hej Frida! Beskriv hvad du arbejder med!
– Jeg hjælper vores kunder med at finde gode, digitale løsninger til deres kommunikation. Først og fremmest købeløsninger, men i dag bliver det stadig vigtigere, at kundernes egne digitale medier er med i løsningen.

Hvorfor er det så vigtigt at tænke digitalt i sin kommunikation?
– Fordi vores samfund er digitalt. Der er ikke afgrænsninger mellem medierne længere, men vores måde at leve på er forandret. Vi skal findes dér, hvor kundens målgrupper er på deres præmisser og så tilbyde det, de ønsker.
Når man skaber reklame, der skal tilpasse sig forskellige skærme, hvordan skal man så tænke for at kreere en vellykket kampagne?
– Tænk på hvilket 'mood' modtageren formodentlig er i, når de ser reklamen på de forskellige platforme på forskellige tidspunkter. Går det hurtigt eller langsomt? Hvornår vil man tage de forskellige budskaber til sig, og hvad skal man kræve af modtageren? Du er sikkert selv i helt forskelligt humør, når du lytter til din favorit podcast på vej hjem i bussen - og måske modsat når du hurtigt scroller nyheder i din webavis.

Hvad tror du, det er, som giver en digital kampagne succes?

– Når den går ud fra, hvad der lokker målgruppen, snarere end det budskab annoncøren vil have ud. Så selvfølgelig er vi kortsigtede i vores medievalg. Vi skal tænke på, at kommunikationen skal fungere på alle platforme samtidigt og dermed have vidt forskellige effekter.
Hvilken rolle har billeder egentlig i de digitale kampagner?

– En stor rolle. Vi konsumerer så meget i dag, at små justeringer i teksten ofte er af mindre betydning, fordi billederne i sig selv fortæller så vældigt meget. Tager man fx Instagram, er det klart billederne, vi satser på.

Hvad er det for billeder eller billedsprog, som fungerer i digital kommunikation og digitale budskaber, synes du?

– Humor, personlighed - plus at det stilmæssigt hænger sammen i ét og samme koncept.
Hvad synes du, det er vigtigt at tænke på, når man skaber annoncer til mobilen?
– Mobilen er vældig personlig, og derfor er det mere end vigtigt at være relevant. Og at tænke på, at det er en lille skærm - men at du samtidig kan anvende hele fladen og dermed få en god effekt.

– Vi ved, at mobilen er god til trigge et stort engagement, hvis vi gør det rigtigt. Herudover er det geografiske element interessant, fordi det åbner store muligheder offline i hele verden: Mobilen kan jo kommunikere på præcis det rigtige tidspunkt, når du fx fysisk passerer en butik.
Men hvad med cross-mediakampagnerne, hvor de digitale medier bliver anvendt i samspil med de trykte? Man skal vel vælge ét hovedmedie?

– Den kanal, som er nærmest og mest vigtig for målgruppen, er ofte den, kampagnens koncept bliver bygget ud fra.
Hvordan ser et succesfyldt banner ud? Hvad er det, der fungerer lige nu?
– Videreklik er ret uinteressant. Vi vil have målgruppen til at blive i banneret, fordi den mere skal være som et mini-site, hvor vi skaber engagement direkte på stedet. Eller skaber en oplevelse eller en følelse for et brand, hvilket oftest gøres med et bevægeligt indhold.
Findes der en fælde, man let går i, når man skaber digitale kampagner?
– Ja, at man tager udgangspunkt i, hvad man selv vil have ud med sin kampagne til sin målgruppe i stedet for at lytte til og finde ud af, hvad modtagerne ønsker og værdsætter. Måske også blandet med en tro på menneskers tid og deres engagement. Og så er det vigtigt at tænke over ikke at sætte basis for indgangsvinklen for høj.

Annoncemuligheder på Instagram! Hvad mener du vil komme til at blive vigtigt for at være relevant i det medie?

– Det er vigtigt at tilføre noget i menneskers flow baseret på det brand, man kommunikerer. Og ikke at tænke på salg, men mere på brand building og relation til sin målgruppe over tid.
Tippet
Mårten Johnér.
Billeder, der ikke bare inspirerer, men billeder der sælger 
Vores hjerne fungerer på en sådan måde, at vi godt kan lade være med at læse en tekst, men vi kan ikke lade være med at opfatte et billede. Derfor er det vigtigt, at billeder fungerer så godt, at de kan fange opmærksomheden hos din modtager. 

Særligt gode er de billeder, som er optimale for deres sammenhæng og for det, som de helt klart skal kommunikere. Men det kan lade sig gøre at finde de samme træk for de billeder, som skal virke godt digitalt. Vi bad Johnérs creative director Mårten Johnér give sine bedste råd for at få maksimal effekt af dine billedvalg til de digitale medier.
Mårten Johnérs bedste tip

• Når du leder efter billeder hos et billedbureau, hæfter dit øje sig ved visse billeder, når du scroller under din søgning. Allerede dér har du en indikation på et godt billede, hvis det lykkedes for det at stikke ud blandt 50 andre på en side.

• Mange anvender deres mobil for at se digitalt indhold. Vælg derfor farverige og tydelige billeder, der er klare og grafiske i deres komposition, for at få den bedste effekt på mobilen.

• Hav gerne meget luft i billedet og tænk på, at "liggende billeder" er mere behagelige for øjet at afkode.

• Instagram og selfies har smittet. Fordi disse billeder er ægte og ikke så reklameagtige. Så de fungerer særligt godt.

• Gør brug af billeder, der viser kontraster i farver eller motiver.

• Vær ikke for ensrettet! Se ikke ud som alle de andre. Gør noget uventet, som stikker ud. Og kig på, hvordan dine konkurrenter gør, for så gør du stik det modsatte!

Vil du have flere tips, kan du lade dig inspirere af vores slideshow, hvor vi har udvalgt billeder, der generelt gør sig fint i digitale medier. Here we go!