|
|
|
|
TAG KONTROL OVER BILLEDETS STYRKE
Opret en billedsprogsmanual
|
 |
Hvis det bliver anvendt rigtigt, er billedsproget et af dine stærkeste værktøjer, når du vil skille dig ud fra dine konkurrenter. En billedsprogsmanual sikrer, at det billedsprog I anvender, er ensartet, tjener sit formål og at hele organisationen taler samme sprog, når det gælder billeder. Men hvordan laver man en billedsprogsmanual? I vores interview med content-strateg Peder Lingdén får du svaret.
|
 |
 |
 |
|
Hej Peder! Beskriv hvad du arbejder med!
|
 |
– Jeg hjælper mine kunder med at optimere deres fortællende kommunikation - i forskellige kanaler og formater. Ud over sine mange år som kommunikationsspecialist så har jeg også undervist i fotografi og arbejdet en årrække som freelance-fotograf.
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
Hvad betyder begrebet visuel tonalitet?
|
 |
– De fleste er enige om, at billeder vækker stærke og smukke følelser. Men langt fra alle har reflekteret over, hvad det er i billederne, som angiver tonelejet. Et billede kan være højlydt, lavmælt, koldt, varmt, overtydeligt, langsomt og hurtigt - præcis som når du kommunikerer verbalt.
– Hvis du vil starte et rummeligt og harmonisk yogastudio, skal du måske ikke anvende stærke farver som rød og gul eller detaljerige (urolige) sepiatonede billeder med vignettering. Men sidstnævnte kan
fungere, hvis du vil starte en hyggelig New York-inspireret café.
|
 |
|
 |
|
|
– Visuel tonalitet handler altså om dit tonefald, hvordan du udtrykker dig i billeder. Du kan f.eks. drive bankvirksomhed på mange forskellige måder, men din særlige filosofi og din personlighed, skal fremgå af billederne og alle deres bestanddele.
|
|
 |
 |
|
Hvad kan man opnå ved at overveje den visuelle tonalitet?
|
 |
– Vores hjerner elsker billeder, vi husker dem lettere end tekst, og de påvirker os ofte mere direkte. Visuel kommunikation er altså meget virkningsfuld, og hvis din visuelle kommunikation ikke taler samme sprog, som du plejer at gøre, bliver dine modtagere forvirrede, og tilliden reduceres.
– Omvendt kan man sige, at hvis du er omhyggelig med dit visuelle tonefald og udnytter styrken i den samlede kommunikation - ja, så vinder du.
|
 |
|
 |
|
|
|
Hvorfor mener du, man skal have en billedsprogsmanual?
– Uden dokumentation og retningslinjer er det meget svært, for ikke at sige umuligt, at bevare en konsekvent visuel kommunikation. Forskellige interessenter vil holde på deres linje og mening og smag. Det er ikke en optimal situation.
|
|
|
|
Der tales ofte om et ensartet billedsprog, men hvad betyder det egentlig?
|
 |
– Hvis du skal fremstå troværdig som afsender, er det vigtigt at være konsekvent. Ganske vist har vi alle forskellige personlighedstræk - det gælder også varemærker. Men hvis du er hårdkogt den ene dag, blød og eftertænksom den næste og noget helt tredje dagen efter, så bliver vi bare forvirrede. Hvem er du egentlig? At have et ensartet billedsprog betyder, at du har valgt en visuel vej og følger den.
|
 |
|
 |
|
|
Hvordan undgår man, at en billedsprogsmanual bare bliver endnu et policy-dokument?
– Den skal være let tilgængelig og morsom at læse! Det er taknemmeligt at arbejde med billeder; det falder naturligt at anvende eksempler, mood boards og andet, som er let at tage til sig. Men pædagogikken skal naturligvis også være til stede - man skal vise, hvorfor det både er vigtigt og sjovt med tonalitet.
|
|
 |
 |
|
Hvilke grundlæggende dele indeholder en god billedsprogsmanual?
|
 |
– Ud over pædagogiske og tydeligt udformede retningslinjer skal der være en udførlig kontekst. Hvordan passer dit visuelle sprog ind i helheden? Hvordan ser koblingen til varemærkeidentiteten og fremtidige mål ud? Du vil ikke have et dokument, som siger, at du skal have kort dybdeskarphed og glade farver, du vil have et dokument, som giver hele historien og fortæller, hvorfor kort dybdeskarphed er så vigtigt netop for jer.
Hvad skal man absolut ikke gøre, når man laver en billedsprogsmanual?
– Gå efter fornemmelser og smag.
Hvad er dit bedste råd til dem, som vil begynde at arbejde med visuel tonalitet?
– Begynd det rigtige sted, og sats på et godt forarbejde. Vær forankret i varemærke og identitet, få styr på dine personlighedstræk, og klæd dig visuelt på efter det.
|
 |
|
 |
|
|
|
Sort på hvidt
|
 |
Glem de stærke farver for en stund, og lad i stedet øjnene hvile på vores sort/hvide billedvalg. Der sker noget, når vi betragter omverdenen i sort og hvidt. Mærker du, hvordan motiverne træder frem på en anden måde? Kan sort/hvidt være en måde at blive se på for dig?
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
KVALITET IGEN IGEN Vores syn på et fortærsket udtryk
- og hvorfor det gør en forskel for dig
|
 |
Naturligvis er billedets komposition og hvordan det kommunikerer med betragteren vigtigt, når man taler om kvalitet. Det er der, det begynder, men for os handler det om meget mere:
– At billedfilen er af højeste kvalitet, med maksimal information bevaret for bedste tryk eller retina-skærme samt er tilgængelig i høj opløsning (100 Mb).
– Juridisk kvalitet, dvs. at du som kunde ved, at billedet har alle de nødvendige tilladelser fra modeller og afbildede ejendomme. For maksimal tryghed kan du bestille en specifik tilladelse til netop din publikation. Særligt velegnet hvis du anvender billeder til følsomme publikationer som lægemidler eller politik.
– Vi ved, hvor billedet er blevet anvendt tidligere, så du er sikker på, at ingen konkurrenter anvender samme billede som dit firma.
– Vi har højeste kreditværdighed, det er trygt at handle hos os.
– Vi har en rost kundeservice.
Hjertelig velkommen hos os!
|
|
» IMA129658, Magnus Ragnvid
» plap930m1005190, plainpicture
» ETS13026, Sara Danielsson
» plap551m1030517, plainpicture
» IMA132544, Hélen Karlsson
» IMA97843, Kristofer Samuelsson
» IMA29276, Magnus Fond
» IMA105603, Pia Ulin
» IMA117671, Johan Ödmann
» IMA102991, Annika Persson
» IMA117674, Johan Ödmann
» IMA90060, Lena Granefelt
» IMA86044, Susanne Walström
» IMA119073, Peter Hoelstad
» IMA134602, Emil Fagander
» IMA135081, Christina Strehlow
» IMA134969, Fredrik Ludvigsson
» Foto af Peder Lindgén: Fredrik Karlsson
|
 |
|
|
|