Rigtigt billede er afgørende for at nå dit mål på Facebook
De rigtige billeder på de sociale medier, er de, som generer engagement, genkendelse og indtægter. Statistik viser, at indlæg med billeder får 40% højere opmærksomhed end updates uden billeder. Men hvordan ved du, hvad der er det rigtige billede? Charlotte Da Silva fra det svenske kommunkationsbureau Salgado giver sine bedste råd og byder på en kundecase.
Charlotte Da Silva, CEO på Salgado
Hej Charlotte! Vi hørte om en kundecase, hvor Salgado hjalp Riksbyggen (et af Sveriges største boligbyggerier) med deres Facebook kommunikation. Fortæl!
– Vi har en langsigtet opgave for svenske Riksbyggen, hvor vi arbejder med deres strategi for de sociale medier - først og fremmest på Facebook. Dette første projekt handlede om at hverve kunder til et nyt område med nyproducerede ejerlejligheder. For at de overhovedet kunne sætte spaden i jorden, havde kunden behov for et antal interessetilkendegivelser. Vi fik syv måneder, men der var kun behov for den halve tid, inden alt var udsolgt - takket være vores kampagne på Facebook.
Succes altså! Så hvordan gik I til opgaven?

– Vi satte tydelige mål og delmål op for at vende engagement til forretning. Vi segmenterede målgruppen ud fra køn og alder, til vi havde otte underkategorier. Det er enormt vigtigt at opdele målgruppen i segmenter, fordi Facebook giver gode muligheder for micro targeting, så du kan skræddersy dine budskaber til det rette segment. Vi havde seks forskellige billeder med forskellige motiver, følelser og tekster, som vi sammensatte i utallige kombinationer for at tiltale de forskellige segmenter. En anden vigtig ting var vores evne til at ændre og tilpasse budskaber og billeder - udviklet til de trykte medier - til de sociale medier.
Hvad skal man tænke over, når man tilpasser budskab og billede til sociale medier?
– Sociale medier handler jo om 2-vejskommunikation, ikke 1-vejs! Det er altid godt at huske. I et trykt medie havde Riksbyggens reklamebureau skabt denne tekst "Ny lejlighed? Skaf 41 voksenpoint", som vi ændrede til "Har du en ven, der har brug for voksenpoint?", og så kunne man tagge venner i kommentarfeltet. Det blev et sjovt tiltag, som flittigt blev delt.

– Og hvad billederne angår skulle de tilpasses, så de blev stærke nok til at fange opmærksomheden, når man hurtigt scroller igennem et newsfeed.
Hvad skete der, da I lagde kampagnen ud på Facebook?

– Vi så tidligt, at specielt et af billederne genererede mange flere konverteringer end de andre fem. Det er enormt vigtigt at justere løbende for ikke at spilde penge på annoncer, der alligevel ikke giver et tilstrækkeligt godt resultat. I dette tilfælde var terrassebilledet klart det mest vellykkede. Så vi fjernede simpelthen de andre annoncer med "forkerte" billeder og satsede endnu mere på dette hér, som ramte helt plet.
Hvorfor tror du, at lige netop billedet på terrassen (herover) blev så succesrigt?

– Jeg tror, det er, fordi billedet formidler meget mere, end det faktisk forestiller. Billedet vækker positive følelser, og får en til at drømme om, hvordan det ville være at bo i én af lejlighederne.
Charlotte Da Silvas bedste råd til et succesrigt billedvalg på Facebook
• Test forskellige billeder
Det rigtige billede er ikke altid det, som du tror, der fungerer bedst - men et motiv med mennesker plejer at være et hit. Prøv dig frem med forskellige billeder, så du finder ud af, hvad der fungerer bedst i din målgruppe mht. det mål, du har sat dig.

Det rigtige billede kan øge konverteringsgraden enormt. I en opgave, som Salgado fik for "Läkarmissionen" (en svensk hjælpeorganisation) fik det ringeste billede fx 641 aktioner (dvs. delinger, kommentarer eller at man har forstørret billedet op for at se på det), mens det bedste billede fik et tre gange bedre resultat med 2.036 aktioner.

Mobilvenlige billeder
Tænk på at 70% af brugerne besøger Facebook fra en mobil. Derfor fungerer tydelige, farverige billeder bedst. Samtidig skal billedet være hårdtslående nok til at kunne fange brugeren.
Præsentér billederne rigtigt
I de sociale medier fungerer billeder, der føles ægte og ikke så reklameagtige, ofte godt. Så præsentér produktet på en uventet måde for at få yderligere opmærksomhed. Tænk fx på at sætte designmøbler ud i en skov i stedet for indendøre i et luksuriøst miljø. Kontraster og det uventede fungerer bare godt.

Anvend ikke pr. automatik de billeder, som er beregnet til et trykt medie
Tænk på om billedet er optimalt på Facebook ud fra dit mål, og om billedet kan tiltrække sig opmærksomheden i et Facebook feed fyldt med andre tiltag.
De mest almindelige fejltagelser på Facebook iflg. Charlotte Da Silva
Opbyg først tillid fx ved hjælp af storytelling - herefter kan du begynde at sælge.

Sjusk ikke, men sæt klare mål, delmål og skab løbende analyser, så du kan optimere mest muligt. Google Analytics eller Facebook Insights hjælper dig med at analysere effekten og målene.

"Det skal bare ud på Facebook" er ingen god holdning! Glem ikke det unikke ved Facebook! Tilpas dit budskab, så det ikke bliver en 1-vejskommunikation, men derimod en 2-vejs.

Husk endelig at give modtageren en tydelig "Call to action" om, at du ønsker en viral spredning. Hvad skal modtageren gøre, når vedkommende har læst det? Skab incitament til at dele via spørgsmål, opfordringer og øjenåbnere.

TIPSET!
INSPIRATION Lær vores fotografer at kende
Har du set vores korte nyhedsbrev, hvor vi præsenterer de fotografer, vi samarbejder med? Nu samler vi disse nyhedsbreve på web'en, så du let og enkelt kan bladre dem igennem, når du har behov for inspiration! Velkommen!
SEMIOTIKSKOLEN To billeder signalerede helt andre værdier
Kan du huske? I april måneds nyhedsbrev afsluttede vi semiotikskolen med en diagnostisk test. Opgaven var at finde to eller flere "fejl", dvs. finde de billeder, som signalerede værdier, der gik stik imod de andre.
Og det rigtige svar er:
De to billeder, der stritter i modsat retning af de øvrige, er de to billeder længst nede til højre: barnet og hænderne med blomster.

Barnet og blomsterne formidler både et naturligt og et organisk rod. Den levende og optimistiske natur er tilstede ved træer, der strækker sig, et autentisk dagslys (forstærket af overbelysning), masser af blomsterblade og et hav af naturfarver. Hudtonen er varm, og billederne er åbne og tilgængelige for betragteren.

De øvrige billeder formidler behersket coolness og distance i form af få, kolde farver, velstrukturerede og velordnede kompositioner, indadvendthed og klinisk renhed - som en slags perfektion.
Vent venligst lidt...