|
Hvem bliver set i reklamen?
|
|
Just den frågan lyfte nyligen branschorganisationen Komm och byrån Volontaire i en sönderkramad kampanj. Vi ringde upp Joakim Runeson, planner på Volontaire, för att ta reda på mer. Varför är det viktigt med mångfald, och vad kan företag vinna på att visa mångfald i sin kommunikation?
|
|
|
|
|
|
Hej Joakim! Du er planner på kommunikationsbureauet Volontaire, men også en af personerne bag kampagnen. Fortæl om baggrunden!
– Projektet var egentligt baseret på et eneste spørgsmål: Hvordan kan vores branche fortsætte med at udvikle sig? Briefingen tog afsæt i, hvordan vi som branche kan fortjene en større grad af tillid. Vi har en magt og et ansvar for de budskaber, billeder og tekster, som vi fylder de offentlige samtaler og rum med. Det er et ansvar, vi må tage på os. Og den måde vi gjorde det på var at indbyde til dialog og vække en diskussion om repræsentation og normer.
|
|
Kampagnen fik stor opmærksomhed i de svenske medier. Fortæl om selve kampagnen!
– Hoveddel i kampagnen var en fotoudstilling i Stockholm, hvor vi spurgte ind til det "normale". På storskærme viste vi de forskellige normer, som vi til daglig ser i kommunikeret ud sammen med et andet billede, som netop ikke repræsenterede normen.
– Vi kiggede også på 700 annoncer for at finde ud af, hvordan repræsentationen så ud og for at underbygge baggrunden for kampagnen. Selvom undersøgelsen slet ikke var videnskabelig, så var det tydeligt, at de, der bliver set, ikke var modtageren. Nogle grupper blev vist mere end andre! Er du fx en slank, hvid kvinde mellem 25-39 år, så ses du ganske ofte.
|
|
|
|
|
Hvordan definerer du mangfoldighed?
|
|
– Vi indbød så almindelige mennesker til at være med i udstillingen. Det havde en kæmpe gennemslagskraft. En af dem, der deltog, sagde, at "Dumhed er det, som er selvfølgeligt. Mangfoldighed er en rigdom - plus det at være meget mere end det forventede." Det, synes jeg, var en fabelagtig definition!
I forbindelse med kampagnen blev der rettet kritik mod branchen, fordi den ikke er nået længere med sin mangfoldighedsstankegang og det at lykkes med at påvirke sine kunder i den rigtige
retning. Hvilke tanker har du omkring det?
|
|
|
|
|
– Det er rigtig svært at starte en forandring. Og selvom reklamebranchen er på forkant med at anvende nye teknikker og nye forretningsmodeller, så er det også en branche med traditionelle værdisæt. Med denne kampagne viser vi, at reklamebranchen også gerne vil påtage sig forandring, og at det er på høje tide at tage dette tema op. Hvis vi lykkes med at få nogle til at fundere over billedvalg, omtale og hvem, der ses mest ved det næste kundemøde, ja så er kampagnen lykkedes.
Hvad har
en virksomhed at vinde ved at tænke mangfoldighed ind i deres kommunikation?
|
|
|
|
|
|
– Man har alt at vinde! I grund og bund får man en chance for at vise, hvilke værdier virksomheden står for. Hvad det er, der driver forretningen som sådan, og hvad står man for.
– Det er også en aktiv måde at være en del af forandringen: Man viser, at man er en moderne virksomhed, som tilstræber forandring - og som også ønsker at være med til at påvirke andre. Verden er i stadig forandring, og vi er nødt til at følge med.
Til slut, kan du give nogle tip til dem, der vil blive bedre til at kommunikere mangfoldighed? Hvor skal man fx begynde?
– Det er en vældig kort tjekliste, som er enkel at tage til sig. Stil dig selv det helt enkle spørgsmål: Hvem bliver set i vores kommunikation? Og fundér over, om du er tilfreds med svaret.
|
|
|
|
|
|
|
|
TIPS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rigtigt glade nyheder om vores prisliste. Nu er det endnu lettere at handle hos os!
|
|
Vi har forenklet prislisten og minimeret antallet af valg, så nu går det endnu hurtigere at finde prisen frem, når du handler på nettet.
I den nye prisliste ligger den store forskel i vores to licensformer: RF og RM. Den ligger ikke i prisen, men i de tillægstjenester de tilbyder.
RM-billeder er gode for dig, der vil have styr på, om konkurrenterne bruger dem eller tidligere har brugt billedet. Denne type billeder kan du få eksklusivitet på og eneret over.
RF-billeder er gode, hvis du vil bruge et billede på mange forskellige måder i forskellige medier. Der er også tidsbegrænsede licenser til en lavere pris. Godt for dig, der ikke har behov for billedet så længe.
Hør gerne fra dig, hvis du ønsker råd eller tip om, hvad der
passer bedst til dig!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Velkommen til et billedbureau, hvor alle bliver set
|
|
|
|
|
Vi tror på, at mangfoldighed er lige så vigtigt for dig og din organisation som for os. Derfor satser vi meget på at vise billeder, som skildrer mennesker, der afspejler en ægte sammensætning i samfundet. Denne satsning har vi kørt med et stykke tid, og der kommer nye mangfoldighedsbilleder på hjemmesiden hver uge, så hold godt øje.
|
|
|
|
Hjælp os med at vælge sommerbilleder til de næste screensavers
|
|
Har du fulgt os et stykke tid, så ved du, at vi har en gratis
screensaver med billeder, som du kan downloade og nyde, når din computer tager sig en pause.
Vi skifter billederne i screensaveren hver sæson, og næste gang er derfor i juli. Så nu har vi brug for din hjælp med at vælge de bedste billeder!
Besøg os på Facebook og foreslå, hvilket sommerbillede du helst vil have med. Du kan vælge et billede fra vores kollektioner eller indsende et af dine egne billeder - så længe det er dig selv, der har ophavsretten. Vi glæder os til at se dit bidrag!
|
|
Facebook - her afleverer du dit forslag
|
|
|
|
|
|
Kunne du li' de fine billeder i dette nyhedsbrev? Du finder dem lige her:
|
|
|
|
|
|
|
|