|
|
|
|
Intet fanger opmærksomheden så godt som et rigtigt fint billede. Derfor et det ofte en god investering at anvende billeder i kommunikationen. I en tid, hvor alt bliver mere og mere digitalt og flygtigt, har fotografiet sneget sig ind som en klar vinder - ikke mindst når det gælder i markedsføringen.
|
|
Agneta Johnér, VD for det svenske billedbureau Johnér, ser tydeligt, at mange flere genopdager fotografiet som medium for at vække og tiltrække sig opmærksomhed.
|
|
|
|
|
– I dag findes der et enormt pres på medierne, og det er rigtigt svært at trænge igennem. Og så er det uovertruffent at kommunikere med billeder. Desuden har der aldrig været så mange gode billeder at få fat på som i dag.
Det svenske billedbureau, som er hendes eget, har specialiseret sig i at finde billeder for at formidle den rigtige følelse. Det handler om at slå sit brand fast ved at anvende det rigtige billede - specielt dér hvor virksomhedernes udbud til forveksling ligner
hinanden og derfor konkurrerer side ved side.
– Mange spørger sig selv om, hvad de skal tænke, når de skal vælge billeder. Jeg synes, at man skal begynde med sit eget brand og sine egne produkter - hvordan ønsker du, at det skal opfattes? Er det et stort, dansk brand, bliver det totalt fejl at indkøbe typiske nordamerikanske bureaubilleder, som man ser alt for mange steder.
|
|
|
|
Hun tager et eksempel fra en af Johnérs egne stande på en messe: De var enige om, at den følelse, som de ønskede at formidle, skulle være et roligt og forårsagtigt miljø. Derfor skabte de en slags forårsfornemmelse på standen ved at anvende store fotografier af træer, buske og blomster som baggrund. Og med fine havemøbler på standen fik gæsten en fornemmelse af at sidde midt i et lysthus om foråret.
– Det var suverænt enkelt, og det var så absolut de fine billeder, som for en stor del gjorde arbejdet. Men havde vi ledt efter en anden følelse, fx et stærkt, eksplosivt udtryk, ville naturbillederne selvfølgelig have været helt forkerte.
|
|
Agneta Johnér giver yderligere et eksempel: Denne gang med et 'no go' til de, som har behov for at blive upfattet som ægte og seriøse:
– Hvis du fx har en virksomhed indenfor sygehusssektoren, er det super vigtigt, at billederne - som du viser - skaber umiddelbar genkendelse hos modtageren. Billeder fra sygehuse i helt andre lande end lige præcis dér, hvor du selv arbejder, sender nemlig de forkerte signaler. Og det er præcis de billeder, man oftest finder hos bureauerne. Men alt skal
passe - tøjet, udstyret og miljøerne! Ellers kan billederne risikere at gøre mere skade end gavn.
Men hvordan finder man så den følelse, man så gerne vil genskabe ved hjælp af billeder? Et tip er at skabe et såkaldt 'Moodboard'. Gå ind i billedbanken og led efter de billeder, du synes er tiltalende og har den rette følelse. Gå herefter ud fra disse billeder.
– Man behøver absolut ikke at have mange billeder - Less is more - synes jeg. Og har du et godt billede, er det en god idé at genanvende det i flere medier. Dels for at skabe en helhedskommunikation, dels for at skabe genkendelse, hvilket heldigvis giver en effektiv kommunikation. Lægger du fx nogle tusinde for et billede til din messestand, kan du let genanvende det i din butik eller i helt andre sammenhænge. Og det er en rigtig god investering, slutter Agneta Johnér med
at sige.
|
|
|
|
|
1) Brug lidt tid på at finde det rigtige billede. Billedet er altid det første, man ser og et forkert billede kan virke negativt på et helt brand. Derfor! Vent ikke med valg af billeder til sidst i processen, men begynd med det og byg kommunikationen op omkring dem.
2) Mennesker på billeder skaber altid et stærkt udtryk og tiltrækker opmærksomheden.
3) Husk det juridiske aspekt ved billederne. Hvis der er modeller på billederne, kan der gælde specielle regler for anvendelsen.
Professionelle billedbureauer har alle rettigheder og kan hjælpe med til, at alt foregår på den rigtige måde.
4) Less is more. Vær derfor ikke bange for at forstørre et godt billede godt op. På den måde kan det tale endnu stærkere end flere små billeder, der let kan give et forvirret indtryk, så selve budskabet helt forsvinder.
|
|
|
|
|
|
Tekst: Helena Kämpe Fredén.
Artikeln publicerades först i tidningen Let's Meet, nr 4/2014.
|
|
|
|
|
|
|
ANSIGTET
|
|
|
|
|
|
|
|
Trænger du også til at holde en pause fra den mere tilrettelagte og anstrengte selfie? Så tag et kig på disse udtryksfulde portrætter af ægte mennisker med ægte følelser. Samtidig belyser billederne også en vigtig trend i 2015 - ud med det kunstige og ind med naturlige og afslappede mennesker, solreflekser, bevægelser og hverdagsagtige motiver med så lidt synlig styling som muligt.
Vil du se flere? Klik på én af billederne, så får du et større udvalg.
|
|
|
|
|
» IMA109586, Henrik Trygg
» IMA96679, Andreas Kindler
» IMA43804, Elliot Elliot
» IMA105982, Johan Willner
» IMA122339, Eveline Johnsson
» IMA110745, Anna Kern
» IMA96434, Johanna Nyholm
» IMA122460, Dan Lepp
» IMA123055, Björn Dahlgren
» ETS21370, Johan Willner
» Agneta Johnér: Micke Wall
|
|
|
|
|