Sådan blæser vindene til efteråret
Hvad sker der i kommunikationsbranchen lige nu? Og hvad vil der ske? To tunge, internationale navne fra branchen svarer på vanskelige spørgsmål om, hvad vi kan vente os i fremtiden. Så tag en kop kaffe, sæt dig et godt sted og tilegn dig efterårets trends og tendenser!
Craig Johnson, USA
Vice President Global Marketing: Malibu and Kahlua at The Absolut Company.
What's happening within your line of business at the moment? What is the main topic you and your peers are talking about?
- The biggest discussion is how to generate consumer engagement as marketing channels fragment. Old business models are being disrupted across most categories, how do we disrupt our marketing model within a new and always changing paradigm.
What do you see as visual trends right now?
- Joy, happiness and freedom are paramount in visual trends. Brands, consumers and cultural signposts have been so pessimistic, serious and dark for the last many years- people are moving in contrast to those in a new contemporary way.

What are the challenges in your area of work at this time?

- Content demands are at an all-time high, but the old client/agency model is not designed to answer that demand. How do we create relationships with content producers and agencies that can create a new approach to meet the demand.

What do you think is important in order to you make visual content relevant and most of all coherent?

– Brand fit, consumer fit based on insights.
John Mellkvist
Design- og brandstrategen Johns trendspotting kan læses i fagpressen og i livsstilsmagasiner. Samtidig er han en værdsat inspirationsforedragsholder og kommenterer ofte på de nye, eksterne tendenser og brandmanegement i forskellige medier. Læs mere om John på hans hjemmeside: www.mellkvist.com.
Hvilke visuelle trends ser du for dig lige nu?
– Bæredygtighed er helt klart den stærkeste trend lige nu. Denne trend påvirker de designs, som ønsker at nærme sig det beherskede og hjemmelavede udtryk. Emballagedesignet må gerne være beskedent og underspillet, fordi det skal opleves som ærligt - og således sætte endnu mere spot på selve produktet og dets egenskaber. Det samme gælder i arkitekturen, hvor skure, hytte og barakker opstår i nye, opdaterede årgange og signalerer jagten efter en intelligent, bæredygtig livsstil.
– Men også begreber som uafhængighed og frihed bliver vigtigere og vigtigere - især for den yngre generation. Andre visuelle tendenser, som er værd at nævne, er geometriske mønstre og forskellige visuelle tricks som spejle og optiske illusioner.
Hvilke udfordringer finder du i dit forretningsområde lige nu?
– I min rolle som rådgiver er der et spørgsmål, som jeg elsker at anvende for at få flere virksomheder til at indse deres egen power i på samme tid åbent at vise og anvende deres svagheder. Alle har fejl - ikke mindst virksomheder - og den åbne, online forbrugerdialog kan hurtigt starte en lavine af 'Bad will'! Dette faktum har gjort ydmygheden vigtigere end nogensinde.

– Denne mangel på at være perfekt kan være svær at sælge, men den er også et fantastisk udgangspunkt for at markere en stræben mod noget bedre. Og det er netop sådanne fremadrettede bevægelser, der skaber den tiltrækningskraft og loyalitet, som alle virksomheder leder efter.
– Et eksempel er beklædningsfirmaet 'Patagonia', som har vist, at det er muligt at SKABE sympati ved at være åben om deres uundgåelige bidrag til miljøforingelsen - fordi virksomheden "der fremstiller tøj" i næste åndedrag effektivt og medrivende viser, hvordan de kæmper for at reducere bidraget. Denne indsigt ligner lidt den, som AVIS viste i deres klassiske annonce tilbage i 60'erne: " AVIS needs you. You don't need AVIS. AVIS never forgets this." Udødelig og god kommunikation.
Hvordan får vi ens visuelle content til at følge en rød tråd?
– Det vigtigste af alt er, at virksomheden tydeligt formulerer, hvorfor de findes og for hvem. Så er det lettere at udforme kommunikationen, så den rammer plet hver gang. Og hvad der kan lyde selvfølgeligt, men som alligevel er værd at nævne hver eneste gang er, hvor meget vigtigere det er, at en virksomheds udtryk understøtter deres mål snarere end den nuværende trend! Og ikke mindst at lade en ekstern, kompetent person afgøre, om det netop forholder sig sådan. Det er altid lettere at se udefra - og til enhver tid alle pengene værd.

Et råd til den, der ønsker at være på visuel forkant?
– Træn dit billedsyn og din accept af nye udtryk. En god måde at skærpe denne evne på er regelmæssigt at se en ny kunstudstilling. Vi får en stadig mere visuel verden, hvor nye udtryk hagler ned over os hver dag i en stadig mere accelererende hastighed. Der er kun at konstatere, at de sociale medier spiller en endnu vigtigere rolle i udformningen af vores syn på omverdenen - samtidigt som disse kanaler bliver endnu mere billedstyrende ...

– Ét af de tydeligste eksempler på dette var, da Facebook for nogle år siden købte Instagram for 1 mia dollar, trods det at Facebook selv havde deres egen fine billedfunktion. Generation Z - født efter 1995 + den næste store gruppe konsumenter - er siden, de var helt unge, blevet trænet i intuitivt at blive drevne billedkommunikatører. For at bygge bro over det gap i generationerne, er det vigtigt, at de ældre generationer på en naturlig måde forstår, hvordan de yngre kommunikerer. Så investér i billeder - det vil du aldrig komme til at fortryde!
TIPPET Billederne er strømmet ind i løbet af sommeren
Vores fotografer har ikke ligget på den lade side i denne sommer. Vi har nemlig over 1.500 nye billeder - som er kommet ind i sommermånederne - at præsentere dig for!
Screensaver i nyt efterårsdress
Johnérs svar på mindfulness! En inspirerende screensaver i kalenderform, hvor billederne stille og roligt veksler. Gratis at downloade, så du kan nyde et levende billedudvalg, når din computer hviler sig! Herudover bliver billederne byttet ud afhængigt af sæsonen, så du lige nu råder over en herlig (ja!) efterårsfølelse direkte fra din screensaver.
Var god vänta...