|
Følg med i en branche, der er fikseret på udseende
|
|
- Å designe bokomslag
|
|
Et bogomslag er egentlig bare en indpakning, som skal sælge forfatteren som et brand og få bogen til at skille sig ud i konkurrencen. Mange grafiske designere drømmer om at skabe bogomslag på trods af, at det er et krævende job, som mange vil komme til at have deres mening om i løbet af processen.
Sofia Scheutz er AD'er, grafisk designer og én af Sveriges mest anvendte designere af bogomslag. Vi mødte Sofia til en samtale om den kreative proces, der ligger bag et bogomslag.
Hej Sofia! Fortæl lidt om, hvordan arbejdet med et bogomslag begynder!
– Oftest starter det med, at jeg får en brief af forlaget - eller også skriver jeg min egen brief ud fra bogens synopsis eller manus. Det er ikke altid, at manuset er færdigt, når jeg kommer ind i processen, fordi bogomslaget skal skabes næsten et år inden udgivelsesdatoen for at nå at komme med i forlagets salgskatalog.
Og hvad gør du helt konkret for at beslutte dig for omslagets form?
– Hvis manuset er klart, så læser jeg det altid. Ellers tager jeg udgangspunkt i synopsis. Det første, jeg tager fat på, er selve stemningen i bogen, og hvilken genre det er. Jeg leder efter konkrete cases og detaljer, ja alt det, som er specielt eller tilbagevendende i teksten. Jeg forsøger at finde essensen i både stemning og handling - altså selve bogens sjæl. Et godt omslag afspejler bogens sjæl på en sælgende måde.
Hvor finder du din inspiration?
– Helt konkret Googler jeg en hel del billeder, når jeg skal sætte mig selv i gang. Jeg søger også hos billedbureauerne og kigger på Pinterest og lignende websites, for at finde inspiration. Men ind i mellem har jeg en tydelig idé fra begyndelsen - og ellers kommer idéen til mig via alt det, jeg får ind rent visuelt. For det sætter hjernen i gang med at arbejde.
Hvad tænker du om farverne, som du bruger på omslaget?
- Prangende sælger godt - sikkert fordi det kan ses. Det er ikke så mærkeligt, for en mørkeblå eller en brun bog bliver jo automatisk kedelig, fordi de ikke ses lige så meget som de mere prangende farver. Men det vigtigste er, at der er kontraster på omslaget.
Findes der flere klassiske kneb, som sælger - ud over farve og kontraster?
– Menneskelig nærvær eller forresten også dyr - altså noget der lever - helt enkelt. Det er ofte en ingrediens i et godt sælgende omslag. Det er faktisk sværere at skille sig ud, hvis man ikke har noget levende med på omslaget. Så savner vi det, som fanger os ind.
Hvilken type bogomslag synes du bedst selv om?
– Amerikanske og til en vis grad engelske omslag er sjove at kigge på. Amerikanske omslag er mere vovede. Dér visualiserer formgiverne deres egen idé ud fra handlingen på en langt mere abstrakt måde. Hvis jeg skal vove at generalisere, så foretrækker mange forlag en mere illustrativ og konkret måde at angribe det på end den rent idébaserede. Et godt omslag overrasker, selvom det stadigvæk holder sig inden
for genrens ramme.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sofia Scheutz om nogle af sine omslag:
|
|
|
|
|
|
|
För eller senare exploderar jag - John Green
|
|
"Förr eller senare exploderar jag" er den svenske titel på best sellerbogen "The fault in our Stars" af John Green, der fornyligt også blev filmatiseret. Bogen blev udgivet som en ungdomsbog første gang, og det omslag er jeg vældig godt tilfreds med. Omslaget er designet til at passe den svenske titel (som er langt mere konkret end den engelske). Jeg tror ikke, jeg har fået så meget feedback på et omslag. Og det blev ikke dårligere af, at John Green selv hylder omslaget."
|
|
Se John Green selv hylder omslaget
|
|
|
|
"Inden bogen skulle blive til en film, udgav forlaget bogen igen - denne gang til voksne. Og så var der behov for et nyt omslag, som passede bedre til voksenhylderne. Det omslag synes jeg også blev vældig godt. En komisk detalje var også, at pigen og drengen på det billede, jeg valgte, i virkeligheden minder meget om dem, der fik hovedrollerne i filmen."
|
|
|
|
Here and Now - Paul Auster & J.M Coetzee
|
|
"Jeg synes fx også, at det her omslag passer fint til målgruppen og fanger indholdet effektivt. Hér ses det også tydeligt, hvad jeg mener med kontraster. De dér Airmail striber er et fint symbol, fordi bogen handler om en brevveksling mellem Coetzee og Auster. Det er et overdådigt cover."
|
|
|
|
|
|
|
|
En nypa salt - Maria Goodin
|
|
"Dette omslag er et fantastisk eksempel på, hvor vigtigt et omslag kan være. Det har solgt ekstremt godt i Sverige, og fordi ingen aner, hvem forfatteren er, sælger den kun på omslaget. Stemningen, som omslaget slår an, passer så godt med fortællingen om Meg, der vokser op med sin egoistiske mor. Det her omslag er ganske typisk mig: Jeg er vild med at bygge collager op."
|
|
|
|
|
|
|
|
|