close
HISTORIEN BAG BILLEDET: Fotograf Hans Berggren fortæller
At fotografere fly med en topfart på to gange lydens hastighed (Mach 2)
Hans Berggren er i tillegg til mye annet også ekspert på actionopptak. Nylig fikk Hans en unik mulighet til å fotografere militærfly i luften, der JAS Gripen var stjernen. Vi tok en prat med ham for å høre hvordan den spesielle fotograferingen foregikk.

Hvordan kommer man afsted med at fotografere disse fly? Det er jo et særdeles lukket og overvåget miljø.

– Jeg arbejder ikke blot med stillbilleder, jeg er også filmfotograf, så det skete ved, at jeg fik et job hos det svenske flyvevåben, hvor det indgik, at jeg skulle filme disse fly, og hvor jeg fik mulighed for også at tage stillbilleder.

Hvad var det, du ville fange i de her billeder?

– Jeg har jo ikke bare skudt billeder af JAS i dette job men også f.eks. Hercules fly og radarfly, så det vigtige for mig var at skildre, hvor meget mere disse fly står for end blot som militære symboler. De er også stærke symbolbilleder på fart, præcision, forkantsteknologi, beskyttelse, teamwork, samarbejde, skole, uddannelse og ingeniørkundskaber. I disse fly er lagt noget af det bedste, Sverige kan præstere i teknik.

Kan du fortælle om noget morsomt, der skete i denne opgave?

– Vi startede ud fra Lidköping, og vejret var skrækkeligt dårligt den dag. Det øsede ned, rigtig indædt styrtregn. Men det er ikke noget problem for fly med denne kapacitet. Det er bare at flyve derhen, hvor vejret er godt lige nu, til Gotland eller ud over Atlanten i dette tilfælde. Bare en sådan en lille smuttur.

Hvordan foregår sådan en fotoseance rent praktisk?

– Der indgår først en ganske omfattende planlægning nede på jorden. Vi fløj nok i 2,5 time, men planlægningen forud varede væsentligt længere for at bestemme vinkler, motiv og undgå misforståelser, tekniske problemer osv. Det er dyrt at lave en fejl i sådanne situationer. Dels er selve flyet dyrt i drift, men der er også involveret et enormt team, måske 20 personer foruden piloterne, f.eks. flyveledere, jordpersonnel og mekanikere.

Sidder du selv i en JAS under fotoseancen, eller hvordan fungerer det?

– Nej jeg er placeret i en Hercules, forsvarets store transportfly. Efter take-off, når det er tid at tage billeder, åbner man alle døre og lastramper. Det giver jo et bedre slutresultat end at fotografere gennem ruden. Jeg er spændt fast med en sele, så jeg kan gå frem og tage mine skud gennem de åbne døre og lastramper. Selen når præcis frem til kanten, så jeg bliver inde i flyet og ikke falder ud. Koldt er det, men en heftig oplevelse!

Er der noget specielt, man skal overveje, hvis man fotograferer fly?

– Ja, tag for eksempel billeder af propelfly som en Hercules. Her synes jeg, det er vigtigt at arbejde med så lang en lukketid, man overhovedet tør, i en balance, hvor propellerne får et bevægelsesslør, samtidig med at selve flyet skal stå skarpt. Hvis propellerne står skarpt og fastfrosset i bevægelsen, så får man blot det indtryk, at de står stille i luften!

Er det ikke svært at få tilladelse til at lægge disse billeder ud hos et billedbureau?

– Det viste sig at slet ikke være så kompliceret. Jeg fik dem frigivet af den simple grund, at det, som er hemmeligt, ikke ses på billederne. Desuden anser man det for rimeligt, at der findes tilgængelige nytagne billeder, som alle kan benytte uden restriktioner. Her havde man jo desuden mulighed for at kontrollere, hvilke billeder, der blev frigivet til brug, og dermed sikre, at man var tilfreds med disse billeder.
Se alle billeder fra den unikke fotografering
Ikke blot skandinavisk fotografi:
Fra giftpilefrøer til en regnvejrsdag i New York.
Vi er stolte over vores skandinaviske fotografer og holder stort fokus på at fremhæve fotografi fra Skandinavien. Men spændvidden i vores arkiv er meget større, end du måske er klar over!

For at du skal kunne finde det, du søger efter, håndplukker vi omhyggeligt billedkollektioner fra forskellige dele af verden. På den måde får du et inspirerende udbud at vælge mellem, og du må gøre dig bekendt med billeder, som du måske ikke en gang vidste, at du ledte efter.

Alle fotografer har deres individuelle udtryk, og uanset om du arbejder med mere redaktionelle produkter eller reklame og information, finder du et rigt, varieret billedsprog hos os. Hos os finder du det dér lille ekstra, som skiller sig ud, berører og påvirker.

Fotograf Susanne Walström + Nyårsløfte