Fler filter
billeder
close
Udnyt billedets potentiale maksimalt! Bliv en endnu bedre billedkommunikatør. Start med at læse Bo Bergströms tekst, tanker og gode råd om visuel kommunikation. Tillæg dernæst vores snak med Blomquist, bureauet som ofte anvender billeder i sine opgaver for deres forskellige kunder. Vi lover, du vil finde guldkorn, som du kan anvende rent praktisk i dit faglige liv.
SÅDAN GØR DU: ENKLE TRIN GIVER EFFEKTIV BILLEDKOMMUNIKATION
Bo Bergström, kreativ direktør, forfatter, foredragsholder og guldäggsvinnare (kreativ, svensk pris) inspirerer og giver dig hands-on råd om, hvordan du bliver en smartere billedkommunikatør.

TÆNK IKKE BARE BILLEDE, TÆNK OGSÅ BUDSKAB
af Bo Bergström
(Du kan også downloade Bo Bergströms tekst som pdf lige her!)
Alle kommunikatører ønsker jo at nå frem med deres budskab, uanset om det gælder information, nyhedsformidling eller reklame. Og det er uden tvivl billedet - hvad enten det er et fotografi, en film eller en illustration, der gør det største og vigtigste arbejde for at fange den interesse, der påvirker mest og får mest indflydelse.
Vælg korrekt billede til rigtigt budskab
Et billedsamarbejde indledes med, at en projektleder, redaktør eller tekstforfatter har formulerat et budskab præciseret til en bestemt målgruppe. Herefter skal dette budskab layoutes med tilhørende tekst, form og farve, men først og fremmest et billede.

Ofte - og særligt i reklame - vil to typer budskaber komme til anvendelse: Den første type lover en problemløsning. Den anden et velbehag.

Læs hele Bo Bergströms tekst
SÅDAN GØR VI: Vi ringede til Blomquist - ét af Sveriges skarpeste kommunikationsbureauer (som af kunderne er blevet valgt til tops de seneste fem år) for at tale visuel kommunikation.
Hej Anders Wirström, erfaren AD'er på Blomquist!
Fortæl hvordan processen forløber, når du beslutter dig for, hvilket billede du er på jagt efter? Og hvad der egentligt er et godt billede for jer?

– Jeg har altid en idé om, hvad der kan passe, men jeg forsøger også altid ikke at låse mig fast ved den uden at se mulighederne i alle de andre billeder, som også dukker op. Et søgeord leder tit til et andet, så man til slut ikke ved, hvor man begyndte. En søgning, der lykkes, giver mindst 5-6 alternativer til at lede igennem og som trækker i vidt forskellige retninger.

– Hvad der er et godt billede kan heller ikke siges uden at tage hensyn til sammenhængen. Det kan være uskarpt pga bevægelse, det kan være taget på skrå, eller det kan være overeksponeret - men det er sammenhængen, der afgør det. Specielt i dag, hvor vi har vænnet os til at fotografere billeder med en ringere teknisk kvalitet - men med et højere nærvær - med alle vores mobiltelefoner, som nu er blevet en stor del af vores liv. Hvad billedet fortæller styrer på en helt anden måde i dag: Det må gerne se amatøragtigt ud i større udstrækning end før.

Hvad kan være en udfordring i arbejdet med at illustrere en tekst?

– Det er et lidt kedeligt ansvar, man har mht ikke at forstyrre teksten. Billedet skal hjælpe og fremhæve noget, lokke til at læse, have en attitude! Billedet styrer meget, det bliver som en persons kropssprog, som man tolker, inden teksten overhovedet er begyndt at tale til en.

– En anden udfordring er at leve sig ind i opdragsgiverens forestillinger om, hvad der er et godt billede og parallelt med billedsøgningen formulere et argument om, hvorfor de skal vælge lige præcist dette billede.

Hvilken rolle synes du, at billedet spiller i kommunikationen?

–  Vi lever i en fortættet billedverden i dag, så selvfølgelig er billedet vigtigt i kommunikationen. Folk er meget bedre til at tolke billeder efterhånden og til at have meninger om dem, så man må gøre sig mere umage i dag - og det er sjovt. Men samtidigt kan en god overskrift og intet billede fange mig lige så meget som et budskab, der suverænt bygger på et billede. Det kan til og med være mere effektivt, fordi det skiller sig mere ud i dag.

Hvad plejer at afgøre valget mellem to billeder?

– Det kan være alt muligt. Øjenkontakten er måske bedre i det ene, roen, rodet, farverne, tidspunktet når det er taget, tydeligheden, utydeligheden, hvor er det taget - men også prisen på billedet. Sammenhængen afgør det.

Hvad er dine bedste kneb, hvad angår billedvalget?


– Vær impulsiv - er der noget bestemt ved et billede, som du ikke kan sætte fingeren på, så gem det! Tænk ikke! Du kender emnet, du har læst teksten, og du har en svag idé om, hvad du er ude efter. Herefter er det bare at fortabe sig i billederne, føle efter og gemme så mange som muligt. Fravalget er næste proces, så den kritiske del af hjernen må vente indtil da.

– Jeg ville ønske, at jeg havde et konkret søgetips, men jeg har det lidt svært med søgeordene. Nu og da må jeg ind flere gange, før jeg fundet det, jeg leder efter. Alle mine kunder er svenske, og derfor skriver jeg altid Sverige i søgeordene, så jeg slipper for at bøvle med amerikanske fotos. At søge er mere at droppe det uvæsentlige end at finde det rigtige.
To eksempler fra Blomquists produktion, hvor billedet spiller en central rolle
– Billedet med marken er faktisk en foldet medlemsbrochure, der startede i en A5-størrelse og voksede med hver ny fold for til slut at ende som en plakat, medlemmerne kan hænge op.

– Billedet med hegnet er fra det svenske Lantbrukarnas Riksförbunds valgmateriale, som man kan forsyne alle aktive medlemmer med, så de selv kan skabe lokal valgpropanda for 2014.

– Markbilledet er en montage, og i øvrigt har jeg billedbehandlet begge billeder ganske meget. Så vi arbejder altså også med billederne i dag.
Konkurrer • Vinn • Lær mer
Vår eminente spaltist Bo Bergström er ikke bare lærer, foreleser og Creative Director men også forfatter. Nå har du muligheten til å vinne en av bøkene hans: "Essentials of Visual Communication"!

Alt hvad du behøver at gøre er at sende en e-mail til os med en motivation for, hvorfor det lige netop er dig, der skal vinde denne bog. Send din motivation senest den 3. September 2014 på info@johner.dk - held og lykke!

(Juryen består af redaktionen på Johnérs nyhedsbrev, og juryens beslutning kan ikke gøres om. Vinderen får svar personligt.)
TIP - Søg på en skønnere måde
Nyt visningsfelt, når du søger billeder!
Nu kan du selv vælge hvilken måde, du vil vise dit søgeresultat på nettet. Prøv fx vores nye "view collage", som viser billederne i et større miniatureformat og derfor giver dig et godt og hurtigt overblik - samtidigt med at billederne bliver præsenteret på en mere levende måde.

Du vælger visningsalternativ, efter dit søgeresultat er kommet frem.

For at støtte navigeringen gennem siderne har vi også gjort knappen, hvor du bladrer frem eller tilbage i søgeresultatet, flytbar. Træk og slip den præcis, hvor du synes, det er bedst at have knappen!
Prøv selv!
Er du gået glip af noget? Det hér er de mest læste artikler i vores tidligere nyhedsbreve: