|
|
|
KRONIK
|
|
|
|
|
|
|
|
Billedet - et stadigt stærkere våben
|
|
Af Elin Amberg, sociala medieanalytiker Wunderman & heltidskonsulent for Microsoft
|
|
|
|
|
|
|
I dag er det mere sandt end nogensinde, at et billede siger mere end tusinde ord. I en tid, hvor bogstaver farer forbi i stride strømme, vokser billedernes indflydelse. Ikke mindst i hektiske informationer i de digitale medier. Billederne anvendes strategisk i alt fra SEO til interaktionsdesign, men har vi overhovedet set billedernes fulde potentiale?
Korrekt anvendt kan et billede blive din vigtigste kraft, når du skal tiltrække din omverden.
|
|
|
|
Det blev jeg personligt klar over, da jeg postede et billede, hvor den tilhørende overskrift forsvandt ved udgivelsen.Til trods for, at jeg til fulde er klar over billedets magt, blev jeg mildest talt overrasket, da det fik næsten samme gennemslagskraft uden den tekst, som ellers hørte til. Nogle dage senere gentog hændelsen sig med en anden udgivelse - og det ufrivillige eksperiment blev endnu
tydeligere.
Betydningen af billeder bliver bekræftet af de nyere aktører, der anvender de sociale medier: Pinterest, Instagram og Snapchat - for bare at nævne nogle af de mere billedbaserede kanaler, der er dukket op. Billedtrenden bliver også afspejlet af de strategiske valg fra de store, digitale aktører. Google var tidligt ude og købte Youtube. Facebook fulgte efter ved at erhverve sig Instagram og nu senest med Oculus Rift, mens Linkedin valgte Slideshare. De store, sociale medier
har endda også videreudviklet og forbedret billedområderne - både hvad angår størrelse og antal billeder pr. post. Endvidere er det til og med muligt at vedhæfte flere billeder og tagge folk på dem i Twitter.
|
|
|
|
|
Udviklingen har ført til, at de forskellige medieplatforme afgiver deres unikke karakter ved at nærme sig hinanden et eller andet sted på midten. Hvem er mest succesfuld? Hvem er mest interessant at se på? Kampen om følgerne gælder både for de store kanaler såvel som for den almindelige og mindre kommunikatør. Det er klart, at kampen om opmærksomhed lige nu kæmpes med billeder som et våben.
Denne kronik blev udgivet for første gang i magasinet Resumé nr 18/2014. Vi takker Elin
Amberg og Resumé for tilladelsen til at gengive teksten hér.
|
|
|
|
|
|
|
|
|